16 december 2020

Bescherm slachtoffers toeslagenaffaire

Bijna 700 Amsterdamse ouders zijn het slachtoffer geworden van de zogenaamde toeslagenaffaire. Zij werden onterecht door de Belastingdienst gezien als fraudeurs en moesten vaak grote bedragen terugbetalen, waardoor ze soms in grote financiële problemen kwamen. CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft zich vastgebeten in dit dossier en de slachtoffers zullen gecompenseerd worden. Omdat dit een lang proces is, heeft de Tweede Kamer een motie van de SP aangenomen, om bij vertraging slachtoffers te compenseren voor 750 euro. Deze moet in de komende tijd overgemaakt worden. Om te voorkomen dat dit bedrag gecompenseerd wordt met gemeentelijke uitkeringen, dient de SP samen met het CDA, GroenLinks, D66 en DENK een voorstel in. Ook wordt hierin het stadsbestuur opgeroepen om eventuele bewindvoerders van slachtoffers te informeren dat zij 750 euro moeten ontvangen. Na het weekend wordt duidelijk of het voorstel is aagenomen.

Lees de motie hier.