19 september 2013

CDA: maak een einde aan de afvalberg in centrum

De CDA fractie heeft al herhaaldelijk gevraagd om actie om dit probleem effectief te bestrijden. De stad heeft een ‘vliegende brigade’ om de hoeveelheid verkeerd aangeboden huisvuil te verminderen. Maar die slaagt daar nog onvoldoende in. In 2013 kon slechts in 1 van de 16 gevallen de eigenaar van rondslingerende vuilniszakken worden gevonden.

In juni heeft CDA fractievoorzitter Marijke Shahsavari-Jansen al opheldering gevraagd, toen bleek dat er in heel 2012 slechts 4 (!) boetes waren uitgeschreven voor mensen die rommel op straat gooiden. Dat moet dus echt beter.

Wat nu? De stad heeft een klein legertje stadswachten dat voor flexibele taken kan worden ingezet. Het is nu zaak, dat deze mensen aan de slag gaan om Amsterdam schoon te houden. Marijke Shahsavari-Jansen: “Amsterdammers hebben recht op een schone en veilige stad. Daar voelt iedereen zich beter bij. We hebben de mensen, laten we ze nu ook echt inzetten. Op die manier kunnen we een mentaliteitsverandering teweeg te brengen: afval hoort niet op straat.”

De burgemeester zegde toe hier op terug te komen. We houden het in de gaten.