03 april 2019

CDA stelt vragen over collecteren Syrië

Afgelopen weekend berichtte De Volkskrant over voormalige leden van de Hofstadgroep die in Amsterdam collecteren. Volgens de journalisten zijn Samir A. en Bilal L., beide voor terreur veroordeeld, actief in Oost met steun en geld werven voor Syriëgangers. Het is onduidelijk waarvoor deze bedragen precies gebruikt worden, maar het zou bedoeld zijn voor het terughalen van Nederlanders die in het verleden doelbewust naar Islamitische Staat zijn getrokken.

Een heel ernstige zaak volgens CDA-fractievoorzitter Diederik Boomsma. Hij heeft dit tijdens de raadsvergadering van woensdag 3 april aan de orde gebracht. Van de burgemeester zoekt de CDA-fractie antwoorden op onze vragen: 1. Was de gemeente op de hoogte van deze inzamelingen? Is bekend of geld is verstuurd naar Syriëgangers? Is dit soort acties nu strafbaar is of niet?

Burgemeester Halsema heeft een brief beloofd, met daarin antwoorden op deze vragen van het CDA.