10 oktober 2019

CDA stelt vragen over klimaatprotesten

CDA-fractievoorzitter Diederik Boomsma heeft tijdens de raadsvergadering van 9 oktober de burgemeester vragen gesteld over het optreden van de politie tijdens de protesten van Extinction Rebellion op maandag. Boomsma: : 'Dat mensen de natuur willen beschermen, moedig ik als ecoloog alleen maar aan. Maar het is niet de bedoeling dat een belangrijke verkeersader wordt geblokkeerd.'

Ook andere oppositiepartijen spraken hun zorgen uit over de actie, waarbij het verkeer werd geblokkeerd tijdens de ochtendspits en de rest van de dag. Burgemeester Halsema verweet het gefaseerd ingrijpen aan capaciteitstekort bij de politie. Een bekend probleem bij de gemeente. De burgemeester zal nog navragen of er tijdens de 12 uur durende blokkade problemen zijn ontstaan bij de hulpdiensten die geen gebruik konden maken van de Stadhouderskade.