06 januari 2020

CDA trekt aan bel over buurthuizen

De Amsterdamse CDA-fractie stelt vragen aan het stadsbestuur over de nijpende situatie voor buurthuis Huize Lydia. Daar worden de maatschappelijke activiteiten voor 2020 gehalveerd, vanwege tegenvallende subsidies van de overheid. Dit werd circa anderhalve maand voor 1 januari bekend. Een bijzonder vervelende situatie voor de vele huurders die midden in Amsterdam-Zuid laagdrempelige activiteiten organiseren voor buurtbewoners. Voor veel van hen voelt dit besluit als een "dolksteek."

Volgens fractievoorzitter Diederik Boomsma en duoraadslid Bowine Michel spelen Huizen van de Wijk, zoals Huize Lydia, een belangrijke rol voor sociale cohesie en zijn het belangrijke plekken in de strijd tegen eenzaamheid. Daarom vraagt de CDA-fractie het college om opheldering: Hoe kan zoiets gebeuren en hoe past dit in het sociale beleid?

Lees de schriftelijke vragen hier.