16 december 2019

CDA: Vier Koninkrijksdag!

Organiseer jaarlijks Koninkrijksdag in de hoofdstad. Het CDA Amsterdam doet een oproep om meer aandacht te besteden aan de banden tussen Nederland en de zes Caribisch-Nederlandse eilanden. 15 december is het officieel Koninkrijksdag, maar dit ontgaat de meeste Nederlanders. Onterecht, aldus Amsterdams CDA-fractievoorzitter Diederik Boomsma. ‘Het is belangrijk om de gemeenschapszin en de verbondenheid tussen álle Nederlanders te vieren. Ons koninkrijk verbindt Nederlanders aan beide kanten van de Atlantische Oceaan.’

In samenwerking met de Arubaanse Volkspartij, de Democratic Party (Sint-Eustatius) en de UPB (Bonaire) dient het CDA Amsterdam vandaag een voorstel hiervoor in. Het Amsterdams stadsbestuur wordt opgeroepen jaarlijks aandacht te besteden aan de feestdag en een maatschappelijk gesprek aan te gaan over de invulling hiervan.

‘Denk bijvoorbeeld een festival of een concert, maar bijvoorbeeld ook aan inhoudelijke discussies,’ aldus Boomsma. ‘We kunnen alle kanten op met deze dag! Zolang het draait om de bijzondere band tussen de mensen binnen ons koninkrijk. Als hoofdstad moet Amsterdam hierbij vooroplopen.’

Op 15 december 1954 werd het Koninkrijksstatuut door koningin Juliana ondertekend in de Ridderzaal in Den Haag. Sinds 2010 bestaat het Koninkrijk der Nederlanden uit de vier landen Aruba, Curaçao, Nederland en Sint-Maarten. Bonaire, Sint-Eustatius en Saba zijn bijzondere gemeenten van Nederland.

Lees het initiatiefvoorstel hier.