10 mei 2021

CDA zoekt politiek talent!

CDA-kandidaten gezocht

Het CDA Amsterdam is op zoek naar enthousiaste kandidaat-raadsleden en -stadsdeelcommissieleden voor de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. Kun jij mensen aanspreken en motiveren, ga je het debat niet uit de weg, ben je begaan met het lot van anderen, heb je een hart voor Amsterdam en spreekt het CDA-gedachtegoed jou aan: solliciteer dan voor een plaats op de kandidatenlijst van het CDA voor de gemeenteraad of de stadsdeelcommissie.

Amsterdam is een stad waar altijd van alles gebeurt. Het is niet alleen de mooiste stad van Nederland, het is ook een stad waar de gemeenteraad te maken heeft met complexe zaken van groot maatschappelijk en financieel belang. Van leefbaarheid in de stad en bevordering van economische ontwikkeling tot integratie- en toerismevraagstukken en duurzaamheidsplannen. Als gemeenteraadslid kom je met alle dimensies van de stad in aanraking en kun je bijdragen aan een nog mooier Amsterdam.

Het CDA is een brede volkspartij en daarom willen wij een kandidatenlijst samenstellen die recht doet aan de veelzijdigheid van Amsterdam, zijn inwoners en hun belangen. De lijst moet een afspiegeling worden van de diversiteit van de stad. Ook niet-CDA-leden die affiniteit hebben met de standpunten van de partij, moedigen wij aan om zich kandidaat te stellen. Naast kandidaten voor de gemeenteraad zoeken wij ook kandidaten voor de zeven stadsdeelcommissies.

Onze ideale kandidaat weet wat er leeft onder Amsterdammers en is in staat zorgen en wensen van onze stadsgenoten te vertalen in concrete politieke ideeën en acties. Dit doe je vanuit een realistische kijk op de samenleving, een groot hart voor het algemeen belang en met het gedachtegoed van de partij en het verkiezingsprogramma als basis. Je bent een verbinder: van burger naar politiek. Tevens ben je een teamspeler: binnen de fractie, maar ook door samenwerking met andere politieke partijen en organisaties in de stad. Een volledige beschrijving van de functie vind je hieronder

Maakt dit jou enthousiast? Solliciteer dan voor een plaats op de kandidatenlijst van het CDA. Stuur een e-mail met daarbij je motivatiebrief, je curriculum vitae en bij voorkeur een zelf opgenomen filmpje van maximaal één minuut waarin je jezelf voorstelt en aangeeft waarom jij voor het CDA onze mede-Amsterdammers in de gemeenteraad en/of een stadsdeelcommissie wilt vertegenwoordigen.

Wij ontvangen je sollicitatie graag uiterlijk vrijdag 4 juni 2021 via gr@cda.amsterdam.

De selectiecommissie zal alle sollicitanten zo spoedig mogelijk na sluiting van de sollicitatietermijn informeren over het vervolg van de selectieprocedure. De eerste ronde gesprekken vindt plaats op zaterdag 19 juni. De tweede ronde op zaterdag 3 juli.

Als je vragen hebt, of wilt weten wat het werk van een raadslid of een stadsdeelcommissielid inhoudt, dan behandelen we je vraag in uiterste discretie. Neem in dit geval vrijblijvend contact op met bestuur@cda.amsterdam of bel met covoorzitter Jan van den Berg (06-30976723).

Beschrijving taken en verantwoordelijkheden van gemeenteraadsleden, stadsdeelcommissieleden en fractievertegenwoordigers

Taken
• CDA-standpunten actief uitdragen;
• De fractie vertegenwoordigen in de stad;
• Het college van burgemeester en wethouders te controleren en de stad besturen;
• De fractievergaderingen bijwonen;
• Woordvoerder zijn voor een beleidsportefeuille;
• Bijeenkomsten die vallen binnen de portefeuille bijwonen;
• Onderzoek doen naar initiatieven, thema’s en actualiteiten;
• Inzetten voor de verkiezingscampagne;
• Het initiatief nemen voor beleidsvoorstellen;
• Het gesprek aangaan met inwoners, bedrijven, organisaties, andere overheden over onderwerpen die vallen binnen de portefeuille.

Competenties
Je hebt de volgende competenties en/of je bent bereid deze (verder) te ontwikkelen: • Je geniet van het vertegenwoordigen van inwoners van Amsterdam en onderhoudt graag netwerken in de stad;
• Je bent een teamspeler (zowel binnen de fractie als met andere fracties), die dingen voor elkaar krijgt in relatie met anderen;
• Je hebt een politieke antenne en voelt aan welke onderwerpen belangrijk zijn in de gemeenteraad en besturing van de stad;
• Je kunt in relatief korte tijd complexe onderwerpen doorgronden;
• Je kunt die onderwerpen vertalen naar begrijpelijke taal en hebt goede debatvaardigheden;
• Je weet onze christendemocratische idealen te vertalen naar concrete politieke voorstellen.
• Je kunt jouw boodschap formuleren op een manier die een zo groot mogelijke groep Amsterdammers bereikt.
• Je durft risico te nemen en alleen te staan in de publiciteit en houdt ervan om met publiciteit om te gaan.

Tijdsbesteding
• Flexibel beschikbaar buiten kantooruren ten behoeve van fractie- en raadsvergaderingen in de avonduren;
• Tijdsinvestering van minstens 16 uur per week in het raadswerk.