28 augustus 2019

Diederik Boomsma op Radio 1 over kraakactie

Afgelopen zaterdag was Diederik Boomsma aanwezig in de studio van Omroep WNL om het te hebben over de laatste kraakactie van de groep We Are Here. Zij bezetten recent het bedrijfspand van een Amsterdamse ondernemer en stuurden hem zijn eigen pand uit. Gelukkig werd het pand enkele dagen later ontruimd, maar niet voordat de krakers veel schade aanbrachten. Diederik: 'Deze situatie is ongekend schandalig. In de afgelopen jaren zijn er al vijftig panden gekraakt. Wij proberen hier altijd een punt van te maken.'

Kraken is verboden in Nederland, maar Europese regelgeving zorgt ervoor dat panden moeilijk ontruimd kunnen worden. De Amsterdamse CDA-fractie hekelt al jaren de manier hoe sommige politieke partijen omgaan met het probleem: 'Andere partijen hebben een raar romantisch beeld van kraken, en doen alsof het bij de stad hoort. Hou hier nou mee op, het kan zo niet langer!'

Kijk hier het fragment terug.