19 juni 2019

Erfpacht: 'Gemeente is woekerkapitalist'

Vandaag is CDA-fractievoorzitter Diederik Boomsma in de Telegraaf aan het woord over erfpacht en de onhoudbaarheid van het systeem. Zo hebben de Autoriteit Financiële Markten en het Nibud aan de bel getrokken om de zogenaamde Vangnetregeling, waarbij een gedeelte van de erfpacht afbetaald zou kunnen worden bij verkoop van een huis. Diederik: 'De AFM ziet de Vangnetregeling, bedoeld om Amsterdammers uitstel van erfpachtbetalingen te geven, als een risico. Dat zeggen ze niet snel.'

Erfpacht lijkt voor veel Amsterdammers niet betaalbaar te worden: 'Per 1 januari 2020 gaan Amsterdammers wel tien keer meer betalen als ze hun erfpacht willen afkopen. Daarover is tot nu nog geen huizenbezitter door de gemeente duidelijk geïnformeerd. Het scheelt soms huishoudens tonnen. Nee, de gemeente is wat erfpacht betreft een snoeiharde woekerkapitalist.'