29 november 2018

Gratis parkeren op zondagochtend in Noord

Nergens in Amsterdam hoef je zondagochtend te betalen voor parkeren, behalve in Amsterdam-Noord. Het CDA kaartte dit al enkele maanden geleden aan bij de wethouder Verkeer en Vervoer, Sharon Dijksma. Woensdag 28 november heeft CDA-fractievoorzitter Diederik Boomsma een motie ingediend om dit beleid te corrigeren. Deze is mede ingediend met de VVD, ChristenUnie, DENK, Partij voor de Ouderen en Forum voor Democratie.

Dit beleid is bijvoorbeeld een probleem voor enkele gebedshuizen rondom de Kamperfoelieweg. Daar zitten een Koptische kerk, een moskee en een katholieke kerk die op zondagochtenden verschillende maatschappelijke activiteiten organiseren. Ook hebben veel van deze gebouwen een regionale functie. Nu worden manier worden Noorderlingen, bezoekers en mensen die slecht ter been zijn op de kosten gejaagd.

Uiteindelijk is de motie van het CDA met een grote meerderheid door de Amsterdamse gemeenteraad overgenomen, en zal er ook in Noord gratis kunnen worden geparkeerd. Het is nu aan de wethouder om dit in te voeren. Wij houden een vinger aan de pols.