03 oktober 2018

Horeca moet verantwoordelijkheid nemen straatvuil

Wethouder Ivens van Openbare Ruimte heeft vandaag toegezegd te werken aan een voorstel om horeca verantwoordelijk te houden voor een schone stoep. Het CDA agendeerde dit onderwerp naar aanleiding van een brief van een bezorgde Amsterdammer over de bergen sigarettenpeuken bij horeca op de Zeedijk.

'Amsterdamse straten zijn vaak vies. Voor cafés en restaurants ligt er vaak vuil, maar handhavers kunnen horeca hier moeilijk verantwoordelijk voor houden, omdat het vuil herleidbaar moet zijn,' aldus CDA-raadslid Diederik Boomsma over de huidige situatie. In Utrecht hebben horeca en gemeente een convenant Veilig Uitgaan opgesteld, waarin een groot aantal horecabedrijven hebben vastgelegd hun stoepen schoon te houden.

'Wij zouden ook zo'n convenant kunnen opstellen in Amsterdam,' stelde Diederik Boomsma voor. Zo kunnen straten in drukke gebieden efficiënt schoon worden gehouden. De wethouder heeft vervolgens toegezegd te werken aan een voorstel hierover en dit te betrekken bij het opstellen van het Masterplan handhaving en reiniging, dat het college in het voorjaar van 2019 zal presenteren.