18 december 2019

Huisvestingsregels brengen Amsterdammers in de knel

Vandaag wordt de omstreden Huisvestingsverordening in stemming gebracht in de Amsterdamse gemeenteraad. Volgens het college moeten deze nieuwe regels ervoor zorgen dat de woningvoorraad en de leefbaarheid beter worden beschermd, maar het beleid benadeelt zowel kamerverhuurders als -huurders. Ook Amsterdammers met een bed and breakfast aan huis komen in de knel, volgens oppositiepartijen VVD, CDA, Forum voor Democratie, Partij van de Ouderen en ChristenUnie.

VVD-raadslid Hala Naoum Néhmé maakt zich zorgen om de gevolgen voor studenten en jongeren in de stad: “Deze maatregelen zorgen ervoor dat studenten en jongeren op straat gezet worden, omdat verhuurders zullen stoppen met kamerverhuur. Zelfs woningbouwcorporaties hebben al laten weten te moeten stoppen met kamerverhuur vanwege de grote risico’s.” Onder de nieuwe regels wordt kamers verhuren in Amsterdam minder aantrekkelijk voor alle verhuurders, ook de goedwillende huisbazen. Ook moeten studentenhuizen die al tientallen jaren onze stad kleuren en energie geven, vrezen voor hun voortbestaan. Het Amsterdamse stadsbestuur kon desgevraagd geen overzicht verschaffen van de erkende studentenhuizen die wel open kunnen blijven na 1 januari 2020.

Het stadsbestuur introduceert daarnaast ook nieuwe regels voor bed and breakfasts. In tegenstelling tot vakantieverhuur via bijvoorbeeld AirBnB, zijn dit ondernemers die de gasten in hun eigen huis ontvangen terwijl zij aanwezig zijn. Met de nieuwe wijkquota komen B&B’s in gevaar. “Het is onacceptabel als honderden Amsterdammers door dit nieuwe beleid hun B&B moeten sluiten,” aldus duoraadslid Rogier Havelaar (CDA): “Dat er quota gesteld worden die groei in het aantal B&B’s is logisch, maar de gemeenteraad heeft altijd gezegd dat bestaande B&B’s gewoon mogen blijven bestaan.”

Tijdens het debat in de gemeenteraad zullen bovenstaande partijen wijzigingsvoorstellen indienen, zodat er meer oog is voor leefbaarheid dan voor harde quota. Zo komen er voorstellen om kamerverhuur aantrekkelijk te houden voor verhuurders en om geen B&B’s gedwongen te sluiten.