22 mei 2019

Lex van Drooge haalt voorpagina

Lex van Drooge is van 2006 tot 2014 raadslid geweest namens het CDA in Amsterdam. Bij zijn afscheid noemde locoburgemeester Lodewijk Asscher hem het 'financiële geweten van de raad.' Hij geldt binnen het CDA Amsterdam als erfpachtexpert en trekt het afgelopen jaar de stad door met informatiebijeenkomsten over erfpacht. Het huis-aan-huisblad City had een korte interview met hem en publiceerde dit op de voorpagina in mei 2019. Lees het interview hier:

Erfpacht-alarm! 9 vragen aan Lex van Drooge

Lex van Drooge (76) is oud-raadslid in Amsterdam. Hij is fel gekant tegen het erfpachtsysteem van het huidige college. Lex woont met zijn vrouw in Buitenveldert.

1. Wat is de slechtste maatregel van dit gemeentebestuur?
"Het bouwbeleid! Er worden zoveel beperkingen opgelegd dat er geen mogelijkheid tot bouwen overblijft. Ontwikkelaars haken af bij alle regels omtrent nieuwbouw en sociale woningen mogen niet verkocht worden."

2. Wat is het leukste aan de stad?
De bewoners. Amsterdammers zijn verdraagzaam, ze hebben veel gein en zijn lekker arrogant. Ook het water, zoal de Amstel en het IJ, vind ik een prachtig element van de stad."

3. Een huis huren of kopen?
"Als het in je mogelijkheid ligt, dan moet je echt kopen. Want dan heb je eigen verantwoordelijkheid en onderhoud. Als je huurt, dan verdient een ander aan jouw woongenot."

4. Is de buurt waar je woont veranderd?
"Nee. Nou ja, het is er een stuk levendiger geworden, maar het is een relatief rustige wijk. Buitenveldert is een fijne buurt om in te wonen."

5. Je maakt een tour door de stad met lezingen over erfpacht. Waarom?
"Om burgers te doen beseffen wat het college ze aandoet. Ik informeer maar geef geen advies. Ik erger me eraan dat de overheid iedereen voor de gek houdt."

6. Dus je gaat de barricaden op?
"Ik ben geen type dat achter de geraniums gaat zitten. Niks doen is niet de manier om ouder te worden."

7. Is erfpacht een melkkoe?
"De gemeente is het als een melkkoe gaan beschouwen. Dit college heeft erfpacht schaamteloos misbruikt. Sinds het nieuwe systeem is erfpacht om te huilen. Ik vind het misbruik maken van de goedheid van Amsterdammers.

8. Wat weten Amsterdammers niet over erfpacht?
"De vraag is eerder, wat weten ze wel? Niks of weinig. Het college vindt dat best, want die houdt de burger liever dom. De overheid heeft een zorg- en informatieplicht naar de burger, maar Amsterdam schiet hierin tekort."

9. Wat adviseer je?
"Zorg dat je voorbereid bent als je een beslissing moet nemen over erfpacht. In 2020 komt er wellicht een wijziging die nog veel zuurder is dan de huidige. Laat je niet verrassen, zorg dat je weet wat er speelt. Het lijkt misschien moeilijk, maar in één avond heb ik het helder aan je uitgelegd."

Tekst: Maaike Olde Olthof
Foto: Johannes Dalhuijsen