29 januari 2020

Los parkeerproblemen scholen op!

Lotte Schipper, duoraadslid Werk, Inkomen & Onderwijs, pleit voor snelle, kortetermijnoplossingen voor de schrijnende parkeerproblemen bij de Amsterdamse basisscholen. Na een inventarisatie van de CDA-fractie blijkt dat ten minste een kleine 60 scholen te maken hebben met te weinig parkeervergunningen en -plaatsen, maar ook torenhoge kosten en bureaucratische rompslomp.

Aangezien de scholen tegen een groot lerarentekort aanlopen is het belangrijk ze te faciliteren en te ontlasten, zodat de scholen een aantrekkelijke werkplek blijven voor leraren uit Amsterdam en de regio. Daarom roept het CDA in een discussienota op voor creatieve oplossingen. Een aantal mogelijkheden zijn:

• Voorzie scholen van de maatschappelijke parkeervergunningen waar zij behoefte aan hebben;
  • Verminder en versimpel de procedures, bureaucratie en de wachttijden voor parkeervergunningen voor onderwijsinstellingen; wijs deze proactief toe;
  • Organiseer flexibel beleid ten opzichte van de parkeervergunningen en eventuele incidentele parkeerkaarten (voor klusjesmannen, speciale gelegenheden of voor het vervoeren van lesmateriaal);
  • Maak één persoon in de ambtelijke organisatie het aanspreekpunt voor parkeerproblematiek bij scholen;
  • Overweeg creatieve oplossingen, zoals een speciale maatschappelijke vergunning die geldt tussen 8.00 en 17.00 uur, speciaal voor onderwijspersoneel;
  • Ga met basisscholen in gesprek over de toekomstige en hedendaagse uitdagingen van de bereikbaarheidsproblematiek. Denk constructief mee over eventuele oplossingen op korte en lange termijn, door ook te kijken naar regelingen met elektrische auto’s, (elektrische) fietsen, speedpedelecs en eventueel extra parkeerplaatsen (op het schoolterrein).