02 oktober 2018

Maak van de Wallen een woonwijk

In Het Parool van vandaag pleit CDA-raadslid en -fractievoorzitter Diederik Boomsma voor het stoppen met raamprostitutie op de Wallen. In plaats van het massatoerisme dat dat aantrekt, zouden de Wallen een woonwijk moeten worden. Deze radicale keuze is nodig, omdat het gebied is veranderd in een onleefbaar festivalterrein: 'Je kunt niet ­jarenlang jezelf verkopen als feest- en prostitutiewalhalla en dan verbaasd zijn dat dit het ­verkeerde soort toerisme aantrekt en het gebied overlevert aan de meest verkeerde criminelen,' aldus Diederik.

Alhoewel prostitutie in dit deel van de stad al eeuwen bestaat, loopt het volgens het raadslid inmiddels de spuigaten uit: 'Prostitutie kunnen we niet uitbannen, maar we moeten het ook niet vieren als een teken van vrijzinnige tolerantie, normaal gaan vinden, of extra gaan aanmoedigen.' Daarom is het tijd om te stoppen met de raamprostitutie en de schitterende monumentale panden om te bouwen tot appartementen. 'Geef de Wallen terug aan de Amsterdammers. Geef de stad haar hart terug,' concludeert Diederik.

Lees het volledige artikel hier.