04 oktober 2018

Oók in Noord zondagochtend gratis parkeren

Het CDA heeft in de Raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid gepleit voor gratis parkeren op zondagochtend in Amsterdam-Noord. Om onduidelijke redenen is er slechts in dit stadsdeel sprake van betaald parkeren op zondagochtend, terwijl autogebruikers in geen enkel ander stadsdeel vóór 12.00 uur ’s middags hoeven te betalen.

Dit beleid veroorzaakt problemen voor verschillende gebedshuizen: 'De Koptische Kerk bij de Kamperfoelieweg heeft bijvoorbeeld een regionale functie en er zijn ouderen en gezinnen die met de auto moeten komen. Die worden nu enorm op de kosten gejaagd,' aldus Diederik Boomsma. Niet alleen voor hen vormt dit een probleem, ook andere instanties met een maatschappelijke en sociale functie lijden onder het parkeerbeleid: 'Dit probleem geldt ook voor de katholieke kerk verderop en de moskee die activiteiten organiseert op de zondagochtend.'

Wethouder Dijksma van Mobiliteit beloofde het punt van het CDA mee te nemen in de evaluatie van het nieuwe parkeerbeleid in Amsterdam-Noord. Voor de kerstvakantie zal ze de raad informeren over de gevolgen van het parkeerbeleid en mogelijk met voorstellen komen.