23 januari 2019

Opheldering gevraagd over molotovcocktails & wietplantage ADM

Begin januari 2019 jongstleden is het ADM-terrein na 21 jaar eindelijk ontruimd. De gemeente Amsterdam werd daartoe verplicht door de Raad van State. Al snel na de ontruiming werden door de eigenaren molotovcocktails, opengedraaide gasflessen en gespannen visdraad aangetroffen, waarvan een foto verscheen in de media. De burgemeester ontkende echter op 10 januari dat er strafbare zaken zijn aangetroffen.

De CDA-fractie vindt dat opvallend, zeker omdat nu blijkt dat er ook restanten van een wietplantage zijn aangetroffen en een ontplofte septische tank. Vandaag vroeg fractievoorzitter Diederik Boomsma aan burgemeester Halsema waarom deze zaken niet gemeld zijn aan haar en vervolgens aan de raadsleden. Ook vroeg hij of de ontplofte septic tank milieuschade had aangericht.

De burgemeester vond dat de politie haar voldoende had geïnformeerd, omdat er niet sprake zou zijn van een dreigend karakter bij het aantreffen van de molotovcocktails. Van de overige bevindingen was ze niet op de hoogte, of zouden nooit zijn aangetroffen. Het CDA is wel blij met de toezegging van de milieuschade zal worden onderzocht.