17 oktober 2019

Stel erfpachtdeadline uit!

Het CDA pleit voor een uitstel van de deadline van 1 januari 2020 voor het overstappen naar het nieuwe erfpachtstelsel. Alhoewel het CDA niet tevreden is met dit nieuwe stelsel, is het van belang dat huizenbezitters met erfpacht op tijd overstappen, anders riskeren ze tienduizenden euro's extra te betalen. Diederik Boomsma, fractievoorzitter van het CDA in Amsterdam zei hierover in het Parool: 'Een erfpachter die voor 1 januari 10.000 euro moet betalen, kan een dag later zomaar 80.000 euro kwijt zijn.'Op dit moment heeft slechts 20% van de erfpachters een aanvraag ingediend.

'Erfpacht is ingewikkelder dan het afsluiten van een hypotheek of een pensioenregeling,' vult Boomsma aan. Om de gemeente de tijd te geven betere te informeren en erfpachters de tijd te geven zich te verdiepen in het materiaal, pleit het CDA voor uitstel van de deadline. Slechts 20% heeft namelijk een aanvraag ingediend voor het nieuwe stelsel.