18 september 2017

Stop het drugstoerisme

Vorige week viel een toerist uit het raam van een hostel nadat hij psychedelische truffels had gebruikt. Het CDA maakt zich grote zorgen over dergelijk drugsgebruik in Amsterdam. Niet voor niets werd enkele jaren geleden besloten om de verkoop van paddo’s door smartshops te verbieden. Maar truffels hebben eigenlijk vrijwel hetzelfde effect op het brein. Deze drugs hebben de afgelopen jaren al vele slachtoffers gemaakt, waarbij jonge toeristen verlamd raakten of stierven nadat ze onder invloed van deze middelen van grote hoogte zijn gesprongen. Daar moet een einde aan komen.

Het CDA wil een overzicht van het aantal incidenten en ongelukken met deze drugs en dat een uitbreiding van het bestaande verbod op paddo’s naar ook deze truffels serieus wordt onderzocht. In ieder geval moeten we het gebruik ervan sterk gaan ontmoedigen, ook en specifiek onder toeristen. Wij moeten niet hebben dat toeristen naar onze stad komen om drugs te gebruiken, of andere dingen doen die in hun eigen landen verboden zijn. Nog los van de acute ongelukken die ermee kunnen gebeuren, heeft dergelijk drugsgebruik allerlei andere schadelijke effecten op de (geestelijke) gezondheid. Daar komt bij dat de stad sowieso last heeft van de enorme groei van het toerisme en de overlast die dat geeft. Dan kun je wel die paar paardenkoetsen de stad uit verbannen, zoals de SP onlangs riep, maar daar zit het voornaamste probleem niet.

Om Amsterdam leefbaar te houden moeten we het 'blow en braltoerisme' gaan ontmoedigen: en dus ook het drugsgebruik.