06 september 2013

Teken de erfpachtpetitie voor keuzevrijheid en eerlijker erfpachtvoorwaarden! UPDATE

De CDA fractie heeft voor de raadsvergadering van woensdag 11 september een spoeddebat aangevraagd over het collegebesluit om 2900 handtekeningen voor het erfpachtreferendum niet te laten meetellen. Wij vinden dat onterecht en de handtekeningen van deze Amsterdammers moeten ook meegeteld en gehoord worden. Feit blijft dat uw digitale handtekening nog steeds hard nodig is en we attenderen u dan ook (nogmaals) op de urgentie van het ondertekenen hiervan. Op naar de 27.000 handtekeningen!

OORSPRONKELIJK BERICHT:

Beste Amsterdammer,

U kunt dit weekend helpen om Amsterdam eerlijker te maken. Door een petitie te ondertekenen om een referendum af te dwingen over erfpacht. Daarvoor dient u wel vóór maandag 9 september te tekenen.

De gemeente Amsterdam bezit ruim 85 procent van de bebouwde grond, en wie daar op woont moet erfpacht betalen. Na verloop van tijd (bijvoorbeeld 50 jaar) wordt de canon bijgesteld: woningbezitters moeten dan opeens een veelvoud betalen, en soms zelfs meer dan het vijftigvoudige (!), van wat ze tot nu toe betaalden. Dit is niet proportioneel en oneerlijk. Het eigendomsrecht van de huizenbezitter is hierdoor in Amsterdam onvoldoende veilig en gegarandeerd. Als bewoner kan je bovendien geen kant op, want je kunt je huis niet oppakken en ergens anders neerzetten.

Het CDA pleit al jaren voor keuzevrijheid: mensen die op erfpacht wonen moeten de vrijheid krijgen om de grond onder de eigen woning te kopen. Daarnaast pleiten wij voor eerlijke en transparante canontarieven. Het mag niet zo zijn dat iemand die op erfpacht woont stelselmatig duurder uit is dan iemand die woont op eigen grond.

Het college bereidt plannen voor om erfpacht transparanter te maken. Maar in die plannen blijft erfpacht wel verplicht. Bovendien wordt onvoldoende gewaarborgd dat de canon die de gemeente heft, een eerlijke canon zal zijn. Als het aan het college van PvdA-VVD-GroenLinks ligt blijft erfpacht een melkkoe: een hoge extra belasting die een deel van de bevolking onevenredig hard treft. Daarom heeft het CDA als eerste politieke partij in Amsterdam het referendumverzoek van de Stichting Erfpachters Belang Amsterdam (SEBA) omarmd om erfpachters het recht te geven de grond onder hun woning te kopen en te komen tot eerlijker erfpachtvoorwaarden.

Als uiteindelijk minimaal 27.000 Amsterdammers de petitie ondertekenen, komt er een referendum. Dan mogen de Amsterdammers zelf besluiten wat zij van erfpacht vinden. Het college dreigt nu echter juridische barrières op te werpen om het referendum te frustreren. Daarom is het van groot belang dat de petitie voor maandag door zo veel mogelijk inwoners—door minimaal 13.000 mensen—wordt ondertekend! Bijna 10.000 Amsterdammers hebben de petitie al getekend. Klik hier zodat u, uw huisgenoten en buren de petitie kunnen tekenen.

N.B. Er is haast bij: teken de petitie a.u.b. vóór a.s. maandag 9 september! Handtekeningen die later binnenkomen zijn ongeldig!

Deel dit bericht ook vooral met uw vrienden, kennissen en collega’s! Je hoeft geen koopwoning te hebben om de petitie te tekenen.

Vergeet niet de petitie volledig in te vullen! Alleen dan telt uw stem mee.

namens CDA Amsterdam,

Luc Blommers, duoraadslid en erfpachtwoordvoerder