10 november 2011

Vragen over gedwongen "mengen" scholen door stadsdeel Oost

Vanochtend meldde de Telegraaf dat stadsdeel Oost beleid aan het uitvoeren is om "zwarte en witte" scholen verplicht te gaan mengen.

Aan de hand van de opleiding en/of etniciteit van de ouders zou het stadsdeel gaan bepalen welk kind naar welke school moet.

Het CDA heeft daar vanochtend schriftelijke vragen over gesteld. Als het klopt, dan is dat een hele slechte zaak. Het druist namelijk in tegen de meest fundamentele vrijheden van ouders om zelf te bepalen bij welke scholen zij hun kinderen aanmelden. De overheid kan en mag het mengen van scholen niet gaan forceren.

Wat de overheid wel moet doen, is ervoor zorgen dat de kwaliteit van scholen goed is - ook op scholen waar veel kinderen met allochtone afkomst zitten, die een eigenlijk met nogal merkwaardige term als "zwarte scholen" worden aangeduid. Ouders willen het beste voor hun kind, en moeten de vrijheid hebben op basis daarvan een school uit te zoeken. Gedwongen mengbeleid jaagt mensen de stuipen op het lijf en werkt averechts.

Het CDA heeft het college gevraagd, om als dergelijk beleid werkelijk wordt gehanteerd in de stad, in te grijpen en dat te stoppen. Aannamebeleid moet een zaak blijven van ouders en scholen.