07 juni 2016

Werkbezoek aan Hospice Kuria

Afgelopen maandag waren Tweede Kamerlid Hankse Bruins Slot en duoraadslid Marc Haverkamp op werkbezoek bij Hospice Kuria in Amsterdam Zuid.  Als het gaat over zorg, dan gaat het vaak over het beter maken van de patiënt. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. Daarom is ook aandacht nodig voor de zorg die men krijgt aan het eind van hun leven.  Bij palliatieve zorg is er ondersteuning en aandacht voor lichamelijke, psychische, sociale en spirituele aspecten. Daarnaast hebben patiënten zo veel mogelijk zelf de regie over de laatste fase van hun leven.

Doel van het werkbezoek was om breed geïnformeerd te worden over palliatieve zorg en te illustreren met de praktijk vanuit high care hospice Kuria.

Agora stimuleert als centrum voor beleidsondersteuning een palliatieve benadering in zorg en welzijn door te verbinden, signaleren, agenderen en communiceren en neemt hierbij patiënt en naaste als vertrekpunt. Directeur Clémence Ross (Agora) gaf een schets van actuele ontwikkelingen met betrekking tot palliatieve zorg en vragen rond het levenseinde. Samen met beleidsadviseur José Weststrate ging het gesprek over onder andere de financiering voor de palliatieve benadering.

Jaap Gootjes (algemeen directeur Hospice Kuria)  illustreerde dit met hoe Hospice Kuria dit in Amsterdam in praktijk brengt. Zorgmanager Marieke ter Horst besprak de samenwerking tussen de thuisarts, zorginstelling en de interne zorgverleners en vrijwilligers.

Niet alleen voor de patiënt is goede zorg belangrijk. Dankzij palliatieve zorg wordt de mantelzorger weer alleen een familielid en kan zo op een fijne manier afscheid nemen van zijn of haar dierbare. "Daarom vindt het CDA ook belangrijk dat er duidelijkheid over de wijze van financiering van de palliatieve zorg komt", aldus Hanke Bruins Slot.