Buurtparkeren

Om Amsterdam leefbaar te maken en de luchtkwaliteit te verbeteren, kiest het CDA voor buurtparkeren. Dit houdt in dat parkeerplekken in drukke gebieden in de eerste plaats voor bewoners, hun gasten en voor serviceverkeer (zoals loodgieters) zijn bedoeld. Dat geldt in de eerste plaats voor plekken waar de parkeerdruk zo hoog is dat bewoners structureel moeite ondervinden om een plek te vinden, als ze bijvoorbeeld ’s avonds terugkeren van hun werk.

Het voordeel van buurtparkeren is dat het voor bezoekers duidelijk is dat ze in dat deel van de stad niet terecht kunnen, en dus ook niet hoeven te zoeken naar een plek. Dat vermindert het verkeer door de stad en is beter dan het steeds verder afsluiten van straten voor al het verkeer, wat ook bewoners en bestemmingsverkeer treft. Het CDA wil in ieder geval dat de gemeente een solide proef uitvoert in het gebied van de Burgwallen, zoals is beloofd aan bewoners, maar wat nog steeds niet is uitgevoerd. 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.