08 april 2017

'Integriteit gaat over meer dan uitgaven, geschenken en nevenfuncties'

Donderdag 6 april is in de raadscommissie Bestuur & Middelen over de door het college voorgestelde gedragscodes Integriteit voor raadsleden en duocommissieleden en voor burgemeester en wethouder gesproken.

Namens de CDA-fractie voerde Michael Schnackers het woord. Hij noemde het voorstel en de gedragscodes weliswaar logisch en begrijpelijk – omdat ze een wettelijke verplichting zijn – maar merkte ook op het toch ook wel opmerkelijk is dat de gemeenteraad niet of nauwelijks betrokken is geworden bij de opstelling van in ieder geval de gedragscode die geldt voor gemeenteraads- en duocommissieleden. “Dat is jammer, want met meer betrokkenheid van de gemeenteraads- en duocommissieleden zou het onderwerp en de gedragscode wellicht ook al meer als 'zelfbindend' en van de gemeenteraads- en duocommissieleden voelen”

“Nu komt een en ander behoorlijk directief en dwingend over, terwijl er volgens de toelichting geen strafrechtelijke sancties zijn wanneer de gedragscode niet of onvoldoende wordt nageleefd.”

'Integriteit gaat ook over hoe ga je met elkaar en met de inwoners om'

Het is belangrijk dat het gemeentebestuur en alle individuele leden daarvan integer zijn. Het is ook goed om daarover iets op papier te zetten, maar integriteit gaat naar de mening van de CDA-fractie toch over meer dan nu aan het papier is vertrouwd. Het gaat ook over hoe je met elkaar en met de inwoners van je gemeente omgaat. “Dat laat zich blijkbaar ofwel lastig(er) schriftelijk vastleggen, ofwel is er misschien niet of onvoldoende over nagedacht”, aldus Michael Schnackers namens de fractie. Integriteit gaat dus wat de CDA-fractie betreft over meer dan uitgaven, geschenken, nevenfuncties.

In de toelichting bij het voorstel en de gedragscode wordt dat naar de mening van de fractie ook terecht opgemerkt.

De CDA-fractie hoopt van harte dat het onderwerp integriteit breder beleefd gaat worden en in de toekomst nog verder en praktischer wordt ingevuld.

Wilt u de bespreking van de gedragscodes integriteit bekijken en beluisteren, en de gedragscodes en toelichting lezen? Dat kan. Ga daarvoor naar: https://gemeenteraad.bloemendaal.nl/Vergaderingen/Commissie-Bestuur-en-Middelen/2017/06-april/20:00

Bron foto: www.scienceguide.nl