10 juli 2017

Plan van Aanpak Omgevingsvisie vastgesteld

In 2019 zal de Omgevingswet in werking treden. Deze wet bundelt de huidige regels op het gebied van
ruimtelijke ordening, water, milieu, lucht, geluid, bodem, natuur, infrastructuur, verkeer, gebouwen
en erfgoed. Anders gezegd: alle gebiedsgerichte aspecten van de leefomgeving, inclusief
de gebouwde omgeving en de kwaliteit van de fysieke omgeving, worden samengevoegd.

Plan van Aanpak

Dit maakt dat invoering van de Omgevingswet niet alleen de ruimtelijke ordening betreft, maar ook onder meer de beleidsterreinen veiligheid, welzijn, verkeer & vervoer en dienstverlening raakt. De raad moet straks beslissen over de Omgevingsvisie, die door deze wet verplicht wordt gesteld.

In het Plan van Aanpak dat donderdag 6 juli jl werd vastgesteld tijdens de raadsvergadering, wordt voorgesteld hiervan een project te maken, waarvoor de uitgangspunten door de raad kunnen worden opgesteld.

Omgevingsplan

De huidige bestemmingsplannen gaan straks op in een Omgevingsplan. Daar moet vanaf 2019 mee
gestart worden op de manier zoals beschreven in de Omgevinsgwet. Daarvoor wordt voorgesteld een
aantal projecten als pilot aan te wijzen, te weten Dennenheuvel, Blekersveld, Bispinckpark en Vitaal
Vogelenzang.

Het college van Burgemeester & Wethouders stelde de raad voor een gezamenlijke omgevingsvisie met Heemstede te maken, maar bij amendement werd besloten dat er toch twee verschillende visies ontwikkeld zullen worden. Heemstede en Bloemendaal zullen hierbij wel samenwerken.

Motie

CDA, PvdA en HvB dienden tijdens de behandeling een motie in waarin werd voorgesteld te onderzoeken of voor wat betreft de ontwikkeling van de zuidstrook van het terrein van De Hartekamp een gezamenlijk pilotproject met Heemstede mogelijk is. De zuidstrook grenst immers direct aan de gemeente Bloemendaal.

De beoogde ontwikkeling van de zuidstrook houdt de gemoederen al geruime tijd bezig. De Hartekampgroep heeft namelijk verworven bouwrechten, maar wat er mag, is veel te massaal, vinden veel mensen. Het leek de genoemde partijen daarom een goed idee om een gezamenlijk pilotproject te starten, maar een meerderheid van de raad (VVD,D66, GL en LB) dacht daar helaas anders over.