27 december 2019

Bestemmingsplan “Park Vogelenzang” vastgesteld in de gemeenteraadsvergadering van 12 december 2019

In het zuiden van Bennebroek is op Park Vogelenzang, de instelling GGZ inGeest gevestigd. GGZ inGeest wil haar terrein deels herontwikkelen, omdat een deel van het terrein vanwege beleidswijzigingen en bezuinigingen niet meer als zorgvoorziening in gebruik is.

Het bestemmingsplan maakt in het dorp Bennebroek zondermeer de bouw van 250 woningen mogelijk. Deze bouw van 250 woningen is de laatste grote ruimtelijke verandering die in Bennebroek mogelijk is.

Naast deze 250 woningen maakt het bestemmingsplan het ook mogelijk dat het college van Burgemeester en Wethouders kan beslissen dat, als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, er in totaal nog 50 extra woningen verdeeld over drie deelgebieden binnen het bestemmingsplan gebouwd mogen worden. Een dergelijke bevoegdheid van het College wordt een “wijzigingsbevoegdheid” genoemd.

Het CDA heeft inzake deze wijzigingsbevoegdheid een amendement geschreven en ingediend met LB en HvB. In het amendement hebben wij de gemeenteraad voorgesteld om de wijzigingsbevoegdheid van het College te schrappen uit het bestemmingsplan. De CDA fractie heeft dat gedaan op basis van principiële en inhoudelijke bezwaren.

Ten eerste, is de Gemeenteraad en niet het College op basis van de Wet ruimtelijke ordening het aangewezen bestuursorgaan om namens de burgers van de gemeente Bloemendaal te beslissen over dergelijke majeure ingrepen.

Ten tweede, er op dit moment op basis van een goede ruimtelijke ordening ook geen enkele nut en noodzaak is om te beslissen over een andere bestemming van de drie deelgebieden in het bestemmingsplan. Immers, de drie deelgebieden worden voorlopig nog conform de geldende maatschappelijke bestemming gebruikt, namelijk voor het verlenen van zorg aan patiënten.

Ten derde, het op basis van een goede ruimtelijke ordening ook niet de voorkeur verdient om de betreffende deelgebieden in het bestemmingsplan als wijzigingsgebied aan te wijzen. Immers, door de gekozen flexibiliteit in het voorliggende bestemmingsplan (o.a. door het werken met bouwvlekken/geringere uitwerking van het bestemmingsplan) en gezien het feit dat het voorliggende bestemmingsplan al een majeure bouwopgave van 250 woningen kent, is het lastiger in te schatten hoe de reeds te bouwen massa van 250 woningen zich zal verhouden tot de parkachtige omgeving die planologisch wordt nagestreefd. Voorts is het moment dat er concreet zicht is op “of “en “wanneer” de maatschappelijke functie uit dat betreffende deelgebied zal verdwijnen, het beste moment om te bepalen aan welke bestemming er dan behoefte is in het betreffende deelgebied.

Tot slot, de vaststelling van het bestemmingsplan zonder voornoemde wijzigingsbevoegdheid minder kans loopt vernietigd te worden door een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Immers, door het laten vervallen van de wijzigingsbevoegdheid - en dus het vervallen van de potentiële kans op 50 woningen extra - komt er ook minder druk te liggen op de nu al zeer problematische verkeersontsluiting van het bestemmingsplangebied.

Helaas heeft - ondanks aanvankelijke steun van de VVD - de Gemeenteraad het amendement niet aangenomen.

Het CDA vindt woningbouw in deze tijd zeker belangrijk, maar het moet wel passen binnen een goede ruimtelijke ordening. Derhalve is het CDA voorstander om nu eerst maar eens 250 woningen te bouwen. Als deze 250 woningen zijn voltooid, kan pas worden beoordeeld of het verantwoord is op basis van een goede ruimtelijke ordening om nog eens 50 woningen in Bennebroek te bouwen.

Bob van der Veldt,

CDA gemeenteraadslid en lid van de raadscommissie Grondgebied.