19 december 2019

CDA stemt voor hogere afkoopsom sociale woningbouw

In de woonvisie 2018-2022 heeft de raad in januari 2019 vastgesteld meer sociale woningbouw te willen realiseren binnen de gemeente. In een gemeente als Bloemendaal is de grondprijs dermate hoog dat het voor woningcorporaties alleen mogelijk is door een gemeentelijke subsidie sociale woningen te bouwen. In de woonvisie is gesteld dat bij nieuwe projecten een derde deel dient te bestaan uit sociale huurwoningen. Voor een project van minder dan 15 woningen is afkoop mogelijk. Om het onaantrekkelijker te maken sociale woningbouw af te kopen heeft de raad opdracht gegeven te onderzoeken wat een realistisch bedrag is voor de afkoop. De huidige afkoopsom is voor alle woningen gesteld op 30.000 euro. Deze bedragen worden stapsgewijs verhoogd. Ook zijn de afkoopsommen in de verschillende woonkernen voor verschillende woningtypes gedifferentieerd.   De CDA-fractie is akkoord gegaan met deze verhoging. Juist in de afgelopen jaren wordt bij een nieuw project te snel gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot afkoop. In de komende jaren zal het aantal nieuwe sociale woningen moeten toenemen om aan de vraag naar goedkope woningen te kunnen beantwoorden.                                                                                      Het CDA heeft Sociale Woningbouw hoog in het vaandel staan!

Ton Bruggeman