05 februari 2018

CDA vraagt aandacht voor toegankelijkheid bushaltes

Tijdens het vragenhalfuur van de raadsvergadering op 1 februari jl. heeft het CDA aandacht gevraagd voor de toegankelijkheid van bushaltes voor mindervaliden in de gemeente Bloemendaal. Aanleiding was de mogelijkheid voor het aanvragen van subsidie om die toegankelijkheid te verbeteren. André Burger stelde namens de fractie de volgende vragen.

“Met de ‘Uitvoeringsregeling subsidie verbetering toegankelijkheid bushaltes Noord-Holland 2018’ wordt uitvoering gegeven aan een toezegging van de Noord-Hollandse gedeputeerde Mobiliteit. Het betreft hier het opwaarderen van bushaltes naar de vereiste toegankelijkheidsnormen voor minder-validen. Wegbeheerders kunnen van 9 januari t/m 17 mei 2018 subsidie aanvragen voor nieuwe, toegankelijke bushaltes als gevolg van een gewijzigd lijnennet in 2018 en/of het opwaarderen van bestaande bushaltes naar landelijk vastgestelde toegankelijkheidsnormen voor mindervalide reizigers. De subsidie bedraagt maximaal € 30.000 per aanvraag.

De CDA-fractie heeft de volgende vragen:

Zijn alle bushaltes in de gemeente Bloemendaal aangepast aan deze normen?

Zo nee, is het college dan van plan een subsidieaanvraag in te dienen voor het aanpassen van deze bushaltes?”

'Onvoldoende geld en ambtelijke capaciteit voor aanpassing'

Wethouder Richard Kruijswijk antwoordde dat er binnen de gemeente Bloemendaal 50 bushaltes zijn waarvan er 26 langs de route van een buurtbus staan. Deze hoeven niet aan deze normen te voldoen. Van de overige 24 bushaltes voldoen er 13 niet geheel aan de toegankelijkheidsnormen voor mindervaliden.

In zijn antwoord gaf de wethouder aan dat de gemeente zelf ook een bedrag moet bijleggen om de bushaltes aan te passen. Dit geld is er volgens hem niet en bovendien ontbreekt de ambtelijke capaciteit.

Toch nog een toezegging van de wethouder

Woordvoerder André Burger nam geen genoegen met dit antwoord en drong er bij de wethouder toch op aan actie te ondernemen. Na enig aandringen werd toegezegd dat er nog dit jaar een lijst van de 13 bushaltes gemaakt zal worden met daarbij vermeld welke aanpassingen er nodig zijn. De raad kan dan in de loop van dit jaar een keuze maken welke haltes met voorrang aangepast kunnen worden.