07 november 2017

CDA tegen afschaffing spreekrecht inwoners in commissies

De CDA-fractie heeft donderdagavond 2 november tijdens de raadsvergadering tegen de voorgestelde aanpassing van het Reglement van Orde van de gemeenteraad gestemd, uit onvrede over het afschaffen van het spreekrecht voor inwoners van onze gemeente tijdens vergaderingen van de raadscommissies.

Weliswaar hebben de inwoners het recht gekregen om tijdens de nieuwe zogenoemde beeldvormende avonden - veelal ter voorbereiding op latere commissievergaderingen - in te spreken en eventueel een presentatie te houden voor de gemeenteraad, maar de spreektijd van de inwoners beperkt zich op grond van het aangepaste reglement van orde, net als in de vergaderingen van de raadscommissies, tot in principe 3 minuten.

De CDA-fractie beschouwt dat niet echt als een verbetering van het contact met de inwoners van deze gemeente en verruiming van de inspraakmogelijkheid, ook al is er op beeldvormende avonden misschien wel iets meer tijd en gelegenheid voor een gedachtewisseling tussen raadsleden en inwoners.

De fractie was ook niet overtuigd van nut en noodzaak van aanpassing van het reglement van orde op dit moment, temeer daar er nog een evaluatie van de ervaringen met de beeldvormende avonden gaat plaatsvinden. Deze was voorzien voor januari 2018, maar vanuit de coalitie werd voorgesteld om deze te vervroegen naar december. Dat gebeurde mogelijk als handreiking naar de CDA-fractie in de hoop zo steun te verwerven voor de aanpassing van het reglement van orde.

De fractie is niet uit principe tegen de invoering van een nieuwe vergaderwijze en -cyclus door introductie van de beeldvormende avonden, maar heeft bij nader inzien wel bezwaren tegen het afschaffen van het spreekrecht in de vergaderingen van de raadscommissies.

In een poging dat spreekrecht te behouden, diende de oppositie - 4 fracties - daartoe gezamenlijk een motie in. Echter, deze werd door de coalitie verworpen.