17 oktober 2017

Goede gesprekken over o.m. de waarde van sport en natuur

Dinsdag 10 oktober hield CDA Bloemendaal een inloopavond voor inwoners van Bloemendaal in het Dorpshuis aan de Donkerelaan in Bloemendaal. Met de inwoners die waren gekomen, waaronder de nieuwe voorzitter en de penningmeester van Hockeyclub Bloemendaal (HCB) en twee leden van de Stichting Vrienden van Middenduin – uit Overveen – werd onder andere gesproken over hun wensen en ideeën voor de nabije toekomst.

De bestuursleden van hockeyclub vroegen onder meer aandacht voor het (meer) faciliteren van zaalhockey, het vergroten van de verkeersveiligheid op de Zomerzorgerlaan en het stimuleren van het gebruik van de fiets in plaats van de auto. Natuurlijk ging het gesprek ook over de mogelijke realisatie van lichtmasten bij de velden 3 en 4 van HCB. De bestuursleden gaven aan in gesprek te willen en zullen gaan met de omwonenden van de hockeyclub om weer 'on speaking terms' te komen met elkaar.

Door een aantal omwonenden was recent veel druk uitgeoefend op de gemeenteraad in verband met een op handen zijnd besluit van de gemeenteraad inzake het mogelijk maken van lichtmasten bij genoemde velden. De omwonenden maakten daar bezwaar tegen uit angst voor toenemende overlast van licht, verkeer en geluid.

Reinwaterpark

De vertegenwoordigers van de stichting Vrienden van Middenduin hielden een krachtig pleidooi voor behoud van rust, ruimte en groen in het kwetsbare gebied rond Middenduin, het Brouwerskolkgebied. Bij hen bestaat de vrees dat er teveel - te massaal - woningbouw in het project Reinwaterpark gaat plaatsvinden. Zij zouden graag zien dat de bestaande gebouwen zoveel mogelijk verbouwd tot woningen en het bestaande groen zoveel mogelijk bewaard blijft.

Zorgen over toenemend toerisme

Gelet op de visie van de Metropoolregio (MRA) ten aanzien van de binnenduinrand en het beleid en de plannen van de gemeente met betrekking tot Bloemendaal aan Zee is er zorg over een flinke toename van het aantal mensen, dagjesmensen en buitenlandse toeristen, dat in Bloemendaal wil komen recreëren. De druk op en in diverse gebieden lijkt daardoor alleen maar toe te nemen en de gemeente zou zich actief moeten bemoeien met de MRA-visie.

Digitale toegankelijkheid diensten/voorzieningen

Behalve over sport, natuur en verkeer, ging het ook nog even kort over de gevolgen van de voortgaande digitalisering van (overheids)diensten voor mensen die niet of nauwelijks kunnen omgaan met een computer. Steeds meer overheidsdiensten worden gedigitaliseerd en gaan ervan uit dat iedereen gebruik kan maken van de aangeboden digitale voorzieningen, waaronder bv. Mijn Overheid. Dat blijkt lang niet zo te zijn. Onder andere ouderen kunnen er veel moeite mee hebben en moeten goed wegwijs gemaakt worden. Daar ligt een taak voor de lokale overheden en welzijnsinstellingen.

Aan het eind van de avond werd door alle deelnemers geconcludeerd dat het nuttige avond was geweest. Er is heel veel besproken en er was over en weer veel begrip voor elkaars opvattingen.

Volgende inloopavond in november

De volgende inloopavond zal plaatshebben op dinsdag 14 november in Overveen. Meer informatie daarover volgt zo spoedig mogelijk.