07 november 2017

'Helaas geen bouwstop voor Bijduinhof'

De discussie over het project Bijduinhof in Overveen houdt de gemoederen al langere tijd bezig. Er lopen momenteel meerdere gerechtelijke procedures waaronder één bij de Raad van State. Door al deze procedures is de (juridische) situatie zeer onoverzichtelijk en staan de verhoudingen tussen alle betrokkenen behoorlijk onder druk.

Tijdens de raadsvergadering van 2 november jl. dienden de fractie CDA, PvdA en Hart voor Bloemendaal een motie in waarmee werd gevraagd om per direct, en in afwachting van een (nieuwe) beslissing van de Raad van State in hoger beroep  op de door omwonenden ingediende bezwaren, een bouwstop op te leggen aan de bouwer van Bijduinhof.

Volgens de indieners van de motie was en is het gewenst om de bouw tijdelijk stil te leggen en wel tot alle twijfel over de houdbaarheid van de in 2014 verleende vergunning is weggenomen door een nieuwe uitspraak van de Raad van State. Deze uitspraak zal waarschijnlijk begin 2018 beschikbaar zal zijn.

In de motie werd ook gevraagd bij de Raad van State een verzoek om versnelde behandeling van het hoger beroep in te dienen, zodat de duur van de bouwstop tot een minimum beperkt kon worden. De andere partijen voelden om diverse redenen niets voor deze motie.

De motie werd dan ook door een meerderheid van de raad verworpen.

De tekst van de motie kunt u via deze link downloaden en lezen