06 november 2017

Meerderheid raad ziet niets in raadsonderzoek diverse bouwprojecten

In 2013 is er een onderzoek verricht naar de aspecten rond de verlening van bouwvergunningen door de gemeente Bloemendaal. Aanleiding daarvoor was onder andere de behandeling van het dossier Elswoutshoek.

De afgelopen jaren zijn bij meerdere projecten (o.a. Bijduinhof) een aantal dingen niet goed gegaan. Bij diverse projecten is discussie ontstaan over aspecten van de vergunningverlening, onder meer leidende tot een gang naar zowel de commissie voor bezwaarschriften als ook de rechter.

Naar de mening van de fracties van CDA en PvdA is het voor het gemeentelijk handelen in de toekomst belangrijk om te onderzoeken wat er precies is mis gegaan en waarom - en wat verbeterd kan worden -  zodat hieruit lering kan worden getrokken. Daarom dienden beide fracties tijdens de raadsvergadering van 2 november 2017 een motie waarmee ze om een raadsonderzoek vroegen, dus een onderzoek door de raad zelf naar de gang van zaken rond de verlening van enkele bouwvergunningen. Ook, omdat ondanks eerder gehouden onderzoek, eerder gestelde raadsvragen over diverse woningbouwprojecten en de beantwoording daarvan door het college er nog altijd vragen zijn waarop geen of geen helder antwoord is gekomen. Met het inzetten van het instrument van een raadsonderzoek zou de raad zelf onderzoek moeten doen om tot beantwoording van die vragen te komen.

Helaas werd deze motie verworpen.

De tekst van de motie kunt u via deze link downloaden en lezen