10 maart 2018

Motie asfalteren dubbelzijdig fietspad Leidsevaart aangenomen

Tijdens de raadsvergadering op 8 maart jl. is gesproken over de plannen van Heemstede om het fietspad langs de Leidsevaart tot Bennebroek te asfalteren. Dit stond aangekondigd in het Bloemendaals Nieuwsblad van 28-02-2018. Het Bennebroekse betegelde deel sluit aan op dit fietspad.

Vragen

Tijdens het vragenhalfuur heeft fractievoorzitter André Burger vragen gesteld aan het college van Burgemeester & Wethouders over het aansluiten op deze plannen voor wat betreft het fietspad langs de Leidsevaart in Bennebroek en Vogelenzang. Wethouder Kruijswijk antwoordde namens het college daar niets voor te voelen. Het fietspad verkeerde volgens hem in goede staat en is in 2012 volledig gerenoveerd.

Moties

Aan het einde van de raadsvergadering kwam er een motie van CDA, PvdA, VVD, GL en D66 aan de orde waarin de eerder gestelde vragen werden omgezet in een verzoek aan het college toch aan te sluiten op deze plannen. Dit is een uitgelezen kans aan te sluiten en niet achter de feiten aan te lopen, zoals bij de Herenweg en Rijksstraatweg, aldus André Burger

Wethouder Kruijswijk bleef bij zijn standpunt en ontraadde de motie. Een ruime meerderheid van de raad nam de motie echter aan. Het betekent dat Bloemendaal contact op zal nemen met Heemstede om aan te sluiten op de plannen van het asfalteren van genoemd fietspad. De tekst van de motie is via deze link te lezen.

Naast deze motie werd er ook nog een motie aangenomen die aandacht vroeg voor fietspaden in iets breder verband. Het betreft onder andere de Rijksstraatweg in Bennebroek en de aansluiting op de Haarlemmerstraat in Hillegom. Deze motie is via deze link te lezen.