25 maart 2019

Nieuwbouw brandweerkazerne Bennebroek op huidige locatie

De vrijwillige brandweer van Bennebroek is gevestigd in het gebouw van de voormalige gemeentewerf aan de Wilhelminalaan en is vanaf 1977 in gebruik door 13 vrijwilligers. De bouwtechnische en functionele staat van het gebouw is slecht: er is veel achterstallig onderhoud en het gebouw voldoet niet aan hedendaagse Arbo-eisen. Voor een goede brandbestrijding en hulpverlening in het zuidelijk deel van de gemeente is een goede huisvesting van de brandweerpost Bennebroek noodzakelijk. Daarbij worden eisen gesteld aan flexibiliteit (met het oog op toekomstige ontwikkelingen) en duurzaamheid.

Het college heeft voorgesteld verschillende locaties voor vervangende nieuwbouw te onderzoeken, w.o. het parkeerterrein bij de tennisbanen aan de Binnenweg. Gezien de nabijheid van de Hervormde kerk, een historisch monument, en het verplaatsen van de parkeerterreinen ontstond veel weerstand tegen deze locatie.

Mede op initiatief van het CDA is een amendement voorbereid om herbouw op de huidige locatie voor te stellen.

Het amendement is unaniem door de aanwezige raadsleden ondersteund in de raad van 14 maart jl. Na 42 jaar kunnen de vrijwilligers uitzien naar een kazerne die weer helemaal voldoet aan de modernste eisen. De bouw start naar verwachting in 2020.