14 februari 2020

Raad stelt nieuw communicatiebeleidsplan vast

Op verzoek van de raad heeft de rekenkamer in 2017 onderzoek uitgevoerd naar het communicatiebeleid van de gemeente Bloemendaal, hoe dit beleid in de praktijk wordt uitgevoerd en op welke wijze de gemeente de effecten van dit beleid meet.

In haar rapport van 2018 concludeerde de rekenkamer dat er geen actueel communicatiebeleid is: de gemeente stemt communicatie per project af om wendbaar en slagvaardig te zijn. Echter de gemeente heeft geen lange termijnvisie en doelstellingen, waardoor het ontbreekt aan mogelijkheden om op beleidsniveau te kunnen controleren, evalueren en bijsturen.
In de commissie Bestuur en Middelen van februari 2020 heeft het College het Communicatiebeleidsplan 2020 - 2022 gepresenteerd.

Belangrijke speerpunten in dit plan zijn:

• participatie, zowel ambtelijk (in projecten) als inwoners (inspraak)
  • toenemende online communicatie en dienstverlening
  • communicatiestrategie: wat en op welke wijze wil het college uitdragen

Het college heeft naast het plan ook aanvullende financiële middelen gevraagd voor de uitvoering van het plan.

Bij de behandeling in de commissie heeft het CDA ingestemd met het beleidsplan. Echter het ontbreken van doelstellingen en de gevraagde extra financiën vormden aanleiding samen met D66 een amendement op te stellen. Kern van het amendement was eerst je dienstverlening te bepalen, bv. als uitkomst van de te voeren kerntakendiscussie. Bepaal daarna welke communicatie agenda daarbij hoort met de benodigde fte’s. Het amendement is unaniem in de raad aangenomen.

Geert Beusen - Duocommissielid Bestuur & Middelen