02 februari 2018

Raad stelt zienswijze inzake voorlopig voorkeursalternatief Duinpolderweg vast

Donderdag 1 februari heeft de gemeenteraad van Bloemendaal gesproken over de tekst van een zienswijze op het recent door Gedeputeerde Staten van Noord-Holland en Zuid-Holland gepresenteerde voorkeursalternatief Duinpolderweg. Dit voorlopig voorkeursalternatief bestaat uit een verbinding van de A4 naar de N208 via de Nieuwe Bennebroekerweg in Hoofddorp en de noordrand van Hillegom, met een directe verbinding naar de Weerlaan. Ook komt er een verbinding tussen Lisse zuid en de A44, en een randweg bij Zwaanshoek. Hoewel dit voorkeursalternatief niet over Bloemendaals grondgebied gaat, heeft de aanleg van deze weg wel zeer grote invloed op de omgeving, en dus ook op Vogelenzang en Bennebroek.

'Concept-zienswijze van college te slap'

Tijdens de vergadering van de raadscommissie Grondgebied op 25 januari jl. werd de concept-zienswijze, zoals opgesteld door het college van Burgemeester & Wethouders, besproken. Door alle fracties in commissie en gemeenteraad werd deze zienswijze als ontoereikend beschouwd. Namens de CDA-fractie liet André Burger weten de tekst veel te slap te vinden. Er werd volgens hem onvoldoende geageerd tegen de diverse varianten en ook over de mogelijke doortrekking naar de N206 werd vrijwel niets vermeld.

Alle fracties waren het erover eens dat er een andere zienswijze moest komen. Door verschillende woordvoerders werd geopperd om samen een nieuwe zienswijze op te stellen waarin duidelijker stelling werd genomen tegen de verschillende varianten en het voorkeursalternatief. Door een groep woordvoerders is vervolgens in de aanloop naar de raadsvergadering van 1 februari een nieuwe zienswijze opgesteld. De CDA-fractie kon en kan zich goed vinden in de zienswijze zoals die nu per amendement is vastgesteld.

'Zuidelijke variant niet realistisch'

In de nieuwe zienswijze wordt sterker dan in de concept-zienswijze van het college nog eens duidelijk stelling genomen tegen zowel de noordelijke als de middenvariant van de Duinpolderweg, omdat deze varianten gedeeltelijk over Bloemendaals grondgebied gaan. De zuidelijke variant (het voorlopig voorkeursalternatief) wordt in de zienswijze als “niet realistisch” bestempeld, omdat deze onder andere dwars over het industrieterrein Horst ten Daal geprojecteerd staat. Het plan NOG Beter 2.0 stelt voor de weg te laten lopen over de Weerlaan.

De raad ging met uitzondering van de fractie van Hart voor Bloemendaal (HvB) akkoord met de nieuwe, sterk aangescherpte zienswijze. Hart voor Bloemendaal kwam ter vergadering met een eigen zienswijze, maar die werd door de overige fracties bij stemming verworpen.

De tekst van het amendement en de zienswijze van PvdA, VVD, GroenLinks, Liberaal Bloemendaal, D66 en CDA kunt u lezen via de gemarkeerde links in deze zin.

Bron foto: NHnieuws.nl