05 januari 2022

Raad stemt in met krediet van € 300.000 voor bouw- en woonrijp maken Blekersveld

Op 30 juni 2020 heeft de gemeenteraad via een amendement het college van B&W opgedragen zo spoedig mogelijk huisvesting te realiseren voor statushouders en is de locatie Blekersveld door de gemeenteraad aangewezen als ontwikkellocatie voor (sociale) woningbouw. De locatie is in eigendom van de gemeente Bloemendaal en gelegen aan de Dompvloedslaan en de Randweg (N208) in Overveen.

Om te mogen en te kunnen bouwen heeft de gemeenteraad op 17 december 2020 in meerderheid besloten een bedrag van € 450.000 ter beschikking te stellen voor de sanering.

Op 11 november besloot de gemeenteraad in meerderheid besloten het ontwerpbestemmingsplan "Blekersveld, Overveen" vrij te geven voor ter inzagelegging. Dit bestemmingsplan is opgesteld om permanente huisvesting mogelijk te maken.

Voor het realiseren van flexwoningen voor de tijdelijke huisvesting van statushouders en woningzoekenden is het echter noodzakelijk dat de grond bouw- en woonrijp gemaakt wordt. Voor permanente huisvesting zou dit overigens ook noodzakelijk zijn.

Op 16 december sprak de gemeenteraad over een voorstel een bedrag van € 300.000 goed te keuren voor het bouw- en woonrijp maken. Dit leidde tot een stevig debat. Uiteindelijk ging een nipte meerderheid, waaronder het CDA, akkoord met de verstrekking van dit bedrag.

Het CDA vindt het belangrijk dat er (permanente) betaalbare woningen komen op Blekersveld. Hier is immers een grote vraag naar.

Tevens is het belangrijk dat de gemeente Bloemendaal de statushouders kan huisvesten. In dat kader ligt er nu de mogelijkheid dat te realiseren in Oldenhove aan de Dompvloedslaan. Op dit moment is alleen nog niet duidelijk of dit definitief zal gebeuren en onder welke voorwaarden.

In twee moties werd gevraagd de realisering van tijdelijke huisvesting op Blekersveld stop te zetten en dit nu te realiseren on Oldenhove. Beide moties haalden het niet.

Voor de CDA-fractie waren deze moties echt een brug te ver omdat er omtrent Oldenhove nog veel vragen te beantwoorden zijn.

André Burger