19 december 2019

Spoedhuisvesting van statushouders

De gemeente Bloemendaal is door de provincie er op aangesproken voor het eind van 2020 minimaal 68 statushouders te huisvesten. Dat zijn 21 sociale huurwoningen voor 21 gezinnen in de gemeente Bloemendaal. Dit naar aanleiding van de jaarlijkse taakstelling voor te huisvesten statushouders. In 2016 en 2017 heeft Bloemendaal ruimschoots aan de taakstelling voldaan. In die twee jaar is aan 160 statushouders tijdelijke huisvesting geboden op landgoed Dennenheuvel. Maar in de jaren 2018 en 2019 is er juist een achterstand ontstaan, welke de gemeente Bloemendaal in het komend jaar dient weg te werken. Dat is moeilijk in Bloemendaal, vanwege het lage aanbod aan nieuwe sociale huurwoningen. Mogelijk is de gemeente genoodzaakt tijdelijke woningen te bouwen om statushouders te huisvesten voor een periode van maximaal 15 jaar. In deze jaren stromen deze woningzoekenden regulier door naar het aanbod van sociale woningbouw.

Als de gemeente niet aan deze taakstelling voldoet, neemt de provincie de regie van de gemeente Bloemendaal over. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk voor het eind van 2019 een bestuursopdracht door de raad vast te stellen.

Dit gaf in de afgelopen raadsvergadering van december 2019 de nodige commotie. Met name het bouwen van 50 flex-woningen op een nog aan te wijzen braakliggend stuk land deed de wenkbrauwen van menig raadslid fronsen. In een dergelijk project van 50 woningen zouden ook 30 andere urgente woningzoekenden een tijdelijk huis kunnen krijgen.

Het CDA heeft samen met andere fracties een amendement opgesteld om het College te verzoeken eind januari met een plan van aanpak te komen hoe een dergelijk project te gerealiseerd kan worden. Ook worden de financiën meegenomen in dit plan van aanpak. De raad heeft tevens gevraagd om alternatieven aan te geven voor tijdelijke huisvesting. Te denken is aan het bewoonbaar maken van leegstaande gebouwen, zoals het klooster Euphrasia bij Dennenheuvel.

De fractie wacht de plannen af en vindt het belangrijk om de regie niet uit handen te geven aan de provincie.

Ton Bruggeman