17 maart 2017

Politiek cafe vluchtelingen

Op dinsdagavond 7 maart 2017 was er een openbaar politiek cafe rond het onderwerp  “opvang vluchtelingen” en hoe als CDA daarmee op lange termijn mee om te gaan. De avond was door het CDA van de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo georganiseerd. Een gesprek over barmhartigheid en waar ligt de grens.

Spreker was Ad Corten die de discussie-nota van de buitenlandcommissie van het CDA-Noord Holland presenteerde. Een goede en drukbezochte avond in het Kruispunt in Akersloot.

Een 40-tal bezoekers waren aanwezig en discussieerden over de strategie nu en op langere termijn. De buitenlandcommissie pleit voor grote opvangcentra in europa. Die centra zijn niet bedoeld om in te burgeren maar om taal onderwijs en vakopleidingen te volgen. Zodra de situatie weer veilig is kunnen ze dan weer terug naar hun eigen land.

Een oplossing voor legale vluchtelingen.

Illegaal naar Europa komende vluchtelingen moeten we terugsturen.

Het klinkt hard maar de smokkelaars maken misbruik van barmhartigheid en verdienen daar goed aan. Dat ga je op de hiervoor gegeven manier tegen.

Corten pleitte ervoor om dat beleid als een gezamenlijk europees beleid te ontwikkelen.

De levendige discussie gaf aan dat we niet allemaal op één lijn zaten maar dit soort discussies zijn broodnodig.

Een succesvolle bijeenkomst!

Gerrit Branderhorst (fractievoorzitter CDA Castricum)