19 mei 2017

JOP Akersloot

Maandagavond 10 april 2017 heeft wethouder Schijf van de gemeente Castricum gesproken met een groot aantal inwoners van Akersloot over een plek voor " hangjongeren" in Akersloot. Deze groep jongeren hebben aangegeven een " eigen" plek te willen. Het liefste zouden zij een JOP ( Jongeren Ontmoetings Plek ) willen op het eilandje in de Strammer, tussen de Geesterweg, de Rembrandtschool en de Vivaldihof.

De bewoners van de Vivaldihof , veelal ouderen, zien deze plannen echt niet zitten. En ook bewoners langs de Geesterweg roeren zich en nog vele andere inwoners. De jongeren , die nu nog bij de Rembrandtschool rondhangen, zorgen daar voor overlast. Afval dat op straat gegooid word, geluidsoverlast en drugsgebruik. De bezwaarmakers vrezen dat als er een JOP op het eilandje komt, de overlast alleen maar verplaatst wordt.

Het CDA Castricum deelt deze zorgen van de inwoners. De locatie is verkeerd: midden in het dorp, op een mooi groen eilandje waar veel inwoners graag wandelen. Het CDA vraagt zich zo wie zo af of er een noodzaak is een JOP te plaatsten waar dan ook in het dorp. De jongeren hebben al een eigen plek in het dorp waar ze terecht kunnen, namelijk De Storey Club. Daar kunnen ze warm, gezellig en zonder overlast te veroorzaken elkaar ontmoeten.

De omwonenden zijn in actie gekomen! Ze hebben veel handtekeningen verzameld en deze met een begeleidend schrijven naar de wethouder gestuurd. Op de vraag van het CDA aan wethouder Schijf wat hij met de reacties van de omwonenden gaat doen, verklaarde hij dat hij bij zijn plannen blijft. Dit antwoord van de wethouder vind het CDA zeer teleurstellend. Het CDA zal de gang van zaken zeer kritisch volgen en hoopt dat de wethouder alsnog van de plannen afziet. Als zoveel inwoners er problemen mee hebben, dan is het duidelijk dat er geen draagvlak is voor een JOP op het eilandje.

Dorien Veldt

In de technische carrousel van 18 mei heeft het CDA vragen hierover gesteld en het antwoord van het college is:

Het college is van mening dat de jongeren uit Akersloot in Akersloot een plek verdienen. Gelet op de reacties tijdens en na de bijeenkomst is de bevinding dat er niet voldoende draagvlak is voor een proef die kan leiden tot een JOP op het ‘eilandje’ vlak bij de Rembrandschool. De jongeren is al verteld dat een proef op dit eilandje niet door gaat. De jongeren worden regelmatig ’s middags en in de avond door een ambulant jongerenwerker opgezocht.