10 november 2011

bijdrage CDA bij de begrotingsbehandeling

Castricum, 9 november 2011

Betreft: Begroting 2012  Gemeente Castricum

Geachte Voorzitter, geacht College en Leden van de Raad.

Bij de behandeling van de begroting 2012 kan het CDA constateren dat het College er in is geslaagd de voorzetten voor deze begroting, gemaakt bij het vaststellen van de Voorjaarsnota, op een goede manier te vertalen in het financieel beleid voor de komende jaren. Dit was geen geringe opgave; zeker als we daarbij  betrekken de invloeden van de diverse rijkscirculaires die ons met enige regelmaat vanuit Den Haag bereiken.

Onder de huidige omstandigheden, waarbij bezuinigingen de boventoon voeren, wil het CDA in positieve zin korte opmerkingen maken over een aantal zaken uit deze begroting.

Meerjarenbeleid 2012 – 2015 pag. 4

Kosten Egem-I.

In de begroting komt met enige regelmaat de post Egem-I naar voren. Gevraagd is om voor de raad duidelijk inzichtbaar te maken waarvoor en waarom zoveel geld geïnvesteerd moet worden in dit hoofdstuk. (voorbeeld rapportering Heiloo)

Het is goed dat besloten is met een werkgroep te kijken hoe wij aan Egem-i invulling gaan geven.(zie ook de 2e berap). Wij zien een voorstel hiervoor van het College met belangstelling tegemoet. Van belang is dat er naast een goede taak- en opdrachtomschrijving ook de relatie van de formeren werkgroep met betrekking tot de raad wordt omschreven.

Indicatie ontwikkeling weerstandsvermogen

Wij zijn blij dat er met behulp van het bureau NAR, hard wordt gewerkt aan een risico-inventarisatie. Met belangstelling wachten wij de vertaling van de risico’s in relatie tot de weerstandscapaciteit af. Het CDA gaat er vanuit dat we deze bij de Voorjaarsnota 2012 tegemoet kunnen zien.

Programmabegroting 2012

Domein 1

a.       Ken-/streefgetallen

Het verbaast ons dat bij het tweejaarlijks onderzoek over de

tevredenheid van inwoners

de ken-/streefgetallen (pag. 16 en 17 van de begroting) een daling in plaats van een te verwachten stijging te zien geven. Kunt u daar een oorzaak voor aangeven?

b.      Communicatie

Wat is er, nu bij indiening van de 2e begroting van deze collegeperiode, gedaan aan verbetering met contact met de burger en aan de beloftes die in het coalitieakkoord staan?

Zoals:

-         Spreektijd raadsleden beperken?

-         Aantrekkelijker maken van de Raadsvergaderingen voor de burger?

-         Het formeren van een deskundigen-‘pool’, samen te stellen uit deskundige inwoners?

U komt in de begroting niet verder dan dat u het belang hiervan

essentieel vindt.

Een suggestie onzerzijds: intensiveer de communicatie en kijk goed naar het tijdstip waarop met de burgers in gesprek gegaan wordt. Een goed voorbeeld van hoe het kan is onzes inziens het voorgestelde traject om te komen tot een nieuw Wmo-beleidsplan

c.       Veiligheid en handhaving: (bestaand beleid)

Aan het veiligheid- en handhavingsbeleid kan dan pas een goede uitvoering worden gegeven als de politie ook een wettelijke grondslag heeft om handhavend op te treden. Een goede aanzet hiertoe was het plaatsen van bijv. de bordjes bij de Job’s op diverse plaatsen.

Volgens ons moet bij bestaand handhavingsbeleid ook meegenomen worden dat uitvoering wordt gegeven aan wat in de APV staat.

Wij zouden ook aandacht willen vragen voor een verscherping van de handhaving op het verbod van gebruik van en handel in drugs. Daarnaast moet er voor gewaakt worden dat de oudere jeugd gebruik maakt van (school-)speelplaatsen

Domein 2

a.       Parkeer tarieven strand

Is het de taak van de gemeente om onderzoek te doen naar gedifferentieerde parkeertarieven?

Efficiënt en effectief onderhandelen met de parkeerterreinexploitant is hierbij belangrijk, maar ook een snelle implementatie van de resultaten van dat onderhandelen.

Wij merken op dat m.n. dit laatste een onderbelicht aspect is.

b.      Kadernota Strand

Bij het gevolg geven aan de uitvoering van de Kadernota Strand dient er volgens het CDA, in samenspraak met de betrokken ondernemers, overgegaan te worden tot het instellen van parkbeheer voor het gehele gebied. Een respectvol om gaan met de natuurlijke omgeving is voor het CDA vanzelfsprekend.

Domein 3

a.       Bevolkingsontwikkeling

Hoewel in het coalitieakkoord staat dat er wordt gewerkt aan een realistische bevolkingsontwikkeling moeten we vaststellen dat,  gelet op de jaarlijkse bevolkingsafname, binnen de gemeente Castricum sprake is van “lichte krimp”.

De vraag is in welke vorm van beleidsontwikkeling wordt er met dit gegeven rekening gehouden?

b.      Onderwijs

Bij de herijking met de betrokken schoolbesturen van het lokaal onderwijshuisvestingsbeleid, is het van belang uiterst zorgzaam om te gaan met het eventueel veranderen van de bestemming van de school.

c.       Werk en inkomen

Het CDA wil benadrukken dat wij blij zijn dat arbeidsparticipatie de volle aandacht van het College heeft. Wel zouden wij het graag een “tandje harder” willen. Ik verwijs hierbij naar de ingediende motie.

d.      Kunst en cultuur

De voorgenomen kortingen op een aantal subsidies laten, in de ogen ven het CDA en de mede indieners van een motie. een ontwikkeling zien die ten koste gaat van een groot aantal sociaal wenselijke activiteiten. Wij doen een dringend beroep op het College de in de motie opgenomen “opdracht” zo snel mogelijk over te nemen

e.       Subsidiebeleid

Het CDA heeft, als mede indiener van een motie, aangegeven dat zij het eens is met het afbouwen van het subsidiebeleid in het algemeen. Het CDA is echter ook van mening dat dit niet mag leiden tot ontwrichting van kleine sociaal-maatschappelijk organisaties die van vitaal belang zijn voor het sociaal-maatschappelijk leven binnen de diverse kernen van onze gemeente. Het CDA pleit voor een inventarisatie van de subsidiestromen ter bespreking bij de voorjaarsnota 2012 en voor het jaar 2012, een mildere afbouw van de kleine structurele subsidies.

Domein

a.       Verkeer en vervoer

Het CDA hecht er aan op te merken dat een snelle uitwerking van de het IVVP voor het gebied rond (Nieuw) Geesterhage, Geesterduin en het Gemeentehuis de hoogste prioriteit moet hebben. Dit om verdere planvorming voor dit gebied niet (langer) te frustreren

b.      Inrichting openbare ruimte

Voor medio 2012 is er volgens de begroting 2012 een overname gepland van 12 km buitenweg van het Hoogheemraadschap. Is al bekend onder welke condities en voorwaarden deze overdracht gaat gebeuren? Welke invloed heeft deze overname op de compensatie aan de inwoners van Limmen en Akersloot?

Overzicht Lokale heffingen

a.       Afvalstoffenheffing.

Het CDA heeft een motie ingediend, gezamenlijk met VVD, D66, CK&G en GDB, om de in de begroting voorgestelde tariefsverlaging van 6,6% te verhogen tot 10%. De belangrijkste argumenten om deze motie in te dienen staan in de motie zelf. Het CDA wil er nog aan toevoegen dat aan de burger een tarief moet worden gevraagd dat de kosten dekt. Eerst een te hoog tarief vragen en later geld teruggeven moet, als het kan, worden voorkomen. Dat voorkomt dat we in de verleiding worden gebracht het overschot voor andere zaken in te zetten.

Fractie CDA Castricum

Wim Swart, Elize Bon, Fer Wilms