09 juni 2012

Castricum klimaatneutraal?!

De CDA-fractie vindt dat in de nota Duurzaamheid de aanpak van de wethouder de goede kant opgaat; echter wel erg voorzichtig en weinig ambitie uitstralend. Hoe dan ook, zinvolle acties, zodanig dat Castricum meer klimaatneutraal wordt, worden door CDA-Castricum ondersteund.

Onlangs stond de nota “Duurzame energie in Castricum” op de agenda van de gemeenteraad.

Het uiteindelijke doel van de gemeente is om energieneutraal te zijn binnen de gemeente. Hetzij door alternatieve energie (zonnepanelen,  etc) binnen de gemeente op te wekken, hetzij door te participeren in energieprojecten buiten de gemeentegrens. De korte termijn doelstelling is om in het jaar 2020 20 % van de beoogde doelstelling  gehaald te hebben.

In 2008 heeft de CDA-fractie het initiatief genomen om dit onderwerp al op de raadsagenda te plaatsen. Het heeft helaas lang geduurd voordat de gemeente nu met het concrete beleid is gekomen. Gelukkig ligt er nu een actieplan.

Duidelijk is dat de particuliere woningbouw globaal 50 % van het energieverbruik uitmaakt.

Het betrekken van bewoners bij het halen van de doelstelling is keihard nodig. Daarom juicht de CDA-fractie de inzet en betrokkenheid van het burgerinitiatief CALORIE toe. Bij wijze van spreken elk dak zijn eigen zonnepanelen. Maak de burgers enthousiast. Naast de milieuwinst gaat het geld opleveren en het bevorderd de regionale werkgelegenheid..

Voor de gemeente Castricum heeft isoleren van woningen, het opwekken van zonne-energie en het participeren in windenergie prioriteit.

De burgers verdienen dat in een redelijke tijd terug; dus dat is ook gewoon goed voor de eigen portemonnee.  Voor  windenergie pleiten wij voor deelname aan projecten buiten de gemeente. In de kadernota Buitengebied sluiten wij dat zelfs uit. Een amendement hebben we hiervoor opgesteld.

De aanpak om de energiebehoefte van de eigen gemeentelijke huisvesting  aan te pakken steunen wij. Dat geldt ook voor de straatverlichting. De gemeentelijke gebouwen bieden hiervoor genoeg ruimte om zonne-panelen te plaatsen.

Wij houden u graag op de hoogte van de resultaten en de voortgang.

Het realisme van de wethouder met betrekking tot de haalbaarheid van de doelstelling is niet verkeerd; iets meer bevlogenheid en ambitie hadden wij als CDA-fractie nog meer gewaardeerd.

Maria Overtoom
Fer Wilms