18 februari 2011

Castricum stelt Nota Dierenwelzijn vast

Castricum heeft al langere tijd een wethouder die speciaal verantwoordelijk is voor het onderwerp ‘dierenwelzijn'. Plannen voor een Nota Dierenwelzijn waren er al sinds 2005, maar sinds het aantreden van onze CDA wethouder dierenwelzijn, mevrouw Zonjee-Zonneveld,  is er vaart achter het project gezet.

In de nota staat bijvoorbeeld dat de gemeente Castricum bij problemen met overlastgevende dieren, eerst  advies inwint bij de Dierenbescherming om naar een diervriendelijke oplossing en/of  preventieve maatregelen te zoeken.  Plannen om circussen met wilde dieren voortaan uit de gemeente te weren zoals buurgemeente Heemskerk heeft geregeld, haalde het helaas niet.

Dieren vormen een onlosmakelijk onderdeel van de samenleving. Naast een aantal wettelijke bepalingen die door de landelijke overheid zijn vastgesteld, heeft de gemeente een grote verantwoordelijkheid voor de dieren die binnen haar werkgebied leven.

Bij veel gemeenten is er wel een en ander geregeld in de APV en via allerlei losse beleidsstukken, maar door versnippering is het vaak binnen de gemeente zelf niet duidelijk wat er nu wél en niet geregeld is voor dieren. Het is dan ook van groot belang dat er een nota dierenwelzijn wordt opgesteld waarin staat hoe de gemeente omgaat met de dieren binnen haar gemeentegrenzen. Door een goed beleid op te stellen kan het dierenwelzijn binnen de gemeente structureel gewaarborgd worden. Zonder dergelijk beleid zijn dieren overgeleverd aan de waan van de dag en worden problemen met dieren veel ad hoc opgelost. Een nota dierenwelzijn is dan ook onmisbaar voor elke gemeente.

Gemeenten in de regio met een Nota Dierenwelzijn.
Er zijn gelukkig steeds meer gemeenten die belang hechten aan een gestructureerd dierenwelzijnsbeleid en hier ook aan willen werken. Momenteel werkt de Dierenbescherming NHN, samen met een aantal gemeenten aan het opstellen van een dergelijk dierenwelzijnsbeleid. In de regio Noord-Holland Noord werken nu 8 gemeenten aan een nota dierenwelzijn en 7 gemeenten hebben er één klaar. Dat zijn de gemeenten Castricum, Den Helder, Heemskerk, Heerhugowaard, Purmerend, Zaanstad en de gemeente Zijpe. De Dierenbescherming NHN is bezig om de 37 gemeenten in haar werkgebied te stimuleren om dierenwelzijnsbeleid op te stellen.

Hans Huis in 't Veld
Secretaris CDA fractie

(Bovenstaande tekst is overgenomen uit een artikel in de Nieuwsbrief Dierenbescherming NHN van10 februari 2011)