05 maart 2013

CDA-castricum doet voorstel mbt kort parkeren bij strand.

In de krant van 28 november 2012 heeft de heer Biesterbos aangegeven dat hij graag gedifferentieerde tarieven wil, maar nog geen goed systeem heeft gevonden. De burgers van Castricum worden in dat artikel uitgenodigd om een werkbaar systeem aan te reiken. Het CDA-bestuur doet hem hierbij een voorstel met onderbouwing.

Uitgangspunten:

·         Er is parkeerruimte voor ca 1600 auto’s.

·         Achteraf betalen voor 1600 auto’s geeft bij onverwachte weersomslag en aan het einde van een zomerse dag onaanvaardbare vertragingen.

De oplossing kan gevonden worden door anders te denken.

Het gaat erom dat er in de loop van de dag regelmatig mensen zijn die even naar het strand willen.

Als je de hele dag gaat, voelt een dagtarief als redelijk. (Los van de hoogte ,maar dat is een ander chapiter).

Benader de kort parkeer wens niet voor 1600 auto’s maar voor een deel daarvan, bijvoorbeeld 100 auto’s .

Scheidt daarom een deel van het huidige grote parkeerterrein af. Met ruimte voor ca 100 auto’s.

Op dat deel is het mogelijk kort of wat langer tegen een bepaald uurtarief te parkeren.

De uitvoering als een eiland dat is afgescheiden met betonblokken.

Bij het oprijden van dat deel (via een slagboom) voer je je autonummer in en krijg je je parkeerkaart.

Bij het verlaten voer je zowel het autonummer als de parkeerkaart in. Afrekenen kan met de chipknip of je pinpas.

Na bijvoorbeeld 4 uur is het tarief  iets hoger dan het dagtarief.

Het systeem wordt door de  NS toegepast op diverse parkeerterreinen.

Op het overgebleven deel (met ca 1500 parkeerplaatsen) wordt geparkeerd en betaald met dezelfde systematiek zoals nu gebruikt.

Technische activiteiten.

1.   Het huidige huisje en de bijbehorende slagbomen worden naar beneden verplaatst.

2.   Daarnaast wordt een slagboom systeem inclusief betalingsapparatuur geplaatst voor het kleine parkeer-deel (voor 100 parkeerplaatsen).

3.   Het grote en het kleine deel worden van elkaar gescheiden door het plaatsen van betonblokken.

In de als bijlage gegeven tekening is e.e.a. schematisch aangegeven.

Het spreekt voor zich dat deze aanpassing enige kosten met zich meebrengen. Wij schatten een maximaal bedrag van ca € 250.000,- In zijn krantenartikel heeft de heer Biesterbos dat niet als een beperkende randvoorwaarde genoemd. Dus gelet op zijn vraag is invoering geen enkel probleem. We laten ons graag voor nadere toelichting uitnodigen.

Ter verantwoording melden wij dat het idee op 9 januari jl is besproken met de heer Ted Biesterbos. Hij vond het een goed alternatief. Binnen 3 weken zou hij zijn definitieve reactie geven. Aangezien die is uitgebleven kiezen wij voor deze openbare reactie. Daar heeft de heer Biesterbos op 28 november om gevraagd en de Castricumse bevolking heeft recht op een oplossing.

Met vriendelijke groeten

Gerrit Branderhorst (voorzitter CDA Castricum)