08 november 2012

Akersloot, Bakkum, Castricum, Limmen & de Woude oktober  2012

Verkiezingen 2012
Input
1.  Posters geplakt op de gemeentelijke borden.
2. Op de markt gestaan met kraam
3. Gefolderd in Akersloot via witte blaadje.
4. Gefolderd in wijken van Limmen en Castricum
5.  Borden aan lantaarnpalen e.d. in kernen.
6.  Borden bij stembureaus.
7.  Veel menskracht, veel gesprekjes
Output: 30 % minder stemmen op het CDA i.v.m. vorige 2de  Kamerverkiezingen..
Resultaat: Meer gehoopt maar landelijke neerwaartse trend ook in Castricum.

Een van onze leden schrijft over de verkiezingen het volgende:

Het CDA heeft helaas opnieuw een grote nederlaag geleden ondanks het aangekondigde nieuwe beleid. Ik ben nu 57 jaar lid van het "CDA" en ik wil bij dit verlies de volgende opmerkingen maken .
C DA
1. De doorslaggevende oorzaak van dit verlies is m.i. de volledige afwezigheid van "kabinetsdeskundigheid" ( De Jager, Verhagen, Knapen, Leers ,Bleker, van Bijsterveld) in de campagne. Daardoor werd het kabinetsbeleid als zijnde een volledig VVD-beleid verdedigd terwijl toch de helft van het kabinet uit CDA-ministers bestond. Wat men ook van de gedoogconstructie mag denken ( ik
wees die constructie af,maar niet het minderheids-kabinet): de CDA-ministers hebben in het kabinet goed werk gedaan ( De Jager financiën, Verhagen technologische topinstituten, Knapen Europabeleid, van Bijsterveld onderwijs). Wanneer het partijbestuur hun inbreng in
de campagne heeft afgewezen, heeft het hier veel uit te leggen .
2. Voor de onzalige gedoogconstructie kan men 2 benaderingen hanteren:
- de "theologische": het aangaan van de gedoogconstructie met een partij als de PVV was de
zondeval van het CDA en na de zondeval wordt men uit het paradijs verdreven;
Castricum
- de pragmatische (Verhagen) : door acht te slaan op de noden van de kiezers van de PVV wordt deze ingekapseld. Door de gedoogconstructie is de PVV bijkans gehalveerd. Is met een kromme stok toch een rechte slag geslagen?
Beide benaderingen vechten bij mij om voorrang. Het gaat in elk geval niet aan om te pinpointen naar de CDA-ministers.
Maar nooit een gedoogconstructie meer!
3. Onderzocht moet worden waarom het falen van de gedoogconstructie volledig op de kabinetspartij CDA neerdaalt ( en op de PVV natuurlijk). De VVD merkt hier niets van:integendeel.
4. We moeten alleen aan een Liberaal-Rood kabinet deelnemen als Jan Kees de Jager minister van financiën wordt.
5. Christenen zijn "mensen van de weg". De (politieke) weg die gevolgd wordt, is belangrijker dan het doel. Die analyse heeft bij het aangaan van de gedoogconstructie ontbroken.
6. Er  moet een "verzoeningscongres" worden gehouden om de kloof in het CDA te overbruggen . De term "mastodonten"moet verdwijnen.
Met vriendelijke groet,
Ir. E. Nagel Soepenberg,
Bremlaan 12
1901 BR Castricum

Wij hebben mensen nodig
Het bestuur heeft mensen nodig.
Een aanvulling van het bestuur en zijn helpers  is voor een toekomstbestendig CDA dringend nodig.

Het gaat nu vooral om verbreding; om een verdeling van de kleine klussen; om denkkracht en doekracht.
Als u een paar uurtjes in de maand heeft; HELP uw Castricumse CDA-afdeling.
In deze nieuwsbrief staan verschillende advertenties.

Het fietspad Akersloot-Castricum
Fietsers van harte gefeliciteerd.
We hadden niet verwacht dat binnen zo korte tijd het tweede deel van het fietspad tussen Akersloot en Castricum zou worden aangelegd. Dankzij de inzet van dit college, waarvan het CDA deel uitmaakt, is het klaar. Een opgeschoven sloot en een goed stuk asfalt. Het is een genoegen om dat stukje tussen de weilanden door te fietsen en het is hartstikke veilig.
Op je fiets kun je nu van Akersloot, onder de provinciale weg door, langs het buitengebied van Castricum en dan zo over het spoor naar Heemskerk.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Ja toch.
Geweldig.

Seniorwoningen

In het verkiezingsprogramma van onze partij stond dat wij ons zouden inzetten voor de bouw van seniorwoningen. Dat is ook in het coalitieakkoord terecht gekomen. Onlangs hebben wij het college gevraagd om daar  op een konkrete plek iets aan te doen. In de Marshallstraat in Castricum stond het gebouw van de TafelTennisClub. Dat is enige tijd geleden afgebrand. De TTC speelt nu ergens anders.
Op deze plaats zouden naar onze mening heel goed 7 à 8 seniorwoningen gebouwd kunnen worden. Grondgebonden met een oppervlak van ca 100 m2
Onlangs heeft het college geantwoord op de door ons gestelde vragen. Zij gaat aan het werk en komt voor het einde van het jaar met een antwoord.
Voor de volledige weergave van de vragen en de antwoorden zie onze website. (wwwcda.nl)

Gezocht:
Medewerk(st)er Website
We zoeken een vrouw of man die het enthousiaste webteam wil komen
versterken.
We vragen enige computerervaring
Tijdsinzet: ½ tot 1 uur per 14 dagen.
Inlichtingen: Voorzitter bestuur  Gerrit Branderhorst [email protected]

Crisis in de bouw

Dat de bouw in een crisis verkeert weet u. En niet zo’n beetje ook.
In Castricum merken we dat helaas ook.
Diverse bouwplannen liggen stil.
Het project starterswoningen Klimop. Ligt al heel wat jaren stil. Het bestemmingsplan is klaar. De bezwaren tegen het plan zijn tot aan de Raad van State afgewezen. Kennemer Wonen kan zo beginnen maar doet dat nog niet. De markt is slecht. En als er geen minimaal 70 % verkocht is dan wordt er domweg niet begonnen.
De inschatting is dat het nog wel enkele jaren zal stagneren.

Het plan mbt starterswoningen bij het spoor (de voormalige schoenwinkel) ligt stil. De bouw is halverwege maar de aannemer is failliet. Oplevering in december 2012? Vast niet

De woningen bij Geesterhage. Samen met de renovatie van Geesterhage zouden er diverse woningen worden gebouwd in de directe omgeving. De plannen zullen zo lijkt het erop voorlopig  plannen blijven. Er is het laatste half jaar niets meer van gehoord.

Woningen aan de Rijksweg 59-61 in Limmen. Het plan is klaar, alle vergunningen zijn binnen. De grond is over gedragen. Het bord dat er is begonnen staat er. Maar de verkoop schijnt nog niet erg te lopen.
De 7 toplocaties in de Zandzoom. Van de 7 toppercelen schijnt er nu 1 verkocht te zijn. Ook hier kommer en kwel.
Dat zelfde geldt voor andere projecten in Limmen.
Het voormalige Rabo-gebouw in Akersloot. In overleg met de bewoners is uiteindelijk gekomen tot een aanvaardbaar plan. Sinds die tijd is het doodstil.

Kommer en kwel.
De  wethouder van Ruimtelijke Ordening zal nu wel nagel bijtend door het leven gaan; maar helaas dat lost de crisis niet op.

Heer Derckplantsoen Akersloot

Er gloort licht voor het bouwplan aan het Heer Derckplantsoen.  Het CDA hield (schrik niet) al 6 jaar geleden een “doe hier  wat”  avond hierover in Akersloot. In die tussentijd heeft Kennemer Wonen 2 plannen gemaakt. Beide plannen werden hevig bekritiseerd. Onaanvaardbaar en niet passend in deze
omgeving was ook de reactie van de fractie van het CDA.
Echter, met het laatste plan dat er nu ligt begrijpt Kennemer Wonen wat Akersloot wil. Het plan is qua bouwhoogte  aanzienlijk lager en sluit goed aan bij de omgeving. Akersloot heeft er vertrouwen in en het CDA steunt dit plan van harte. Zou het nu toch nog goed komen.

Wij willen graag in contact komen met een

Medewerk(st)er redactie Nieuwsbrief
We zoeken een vrouw of man die onze redactie komt versterken.
We vragen enige computerervaring
Tijdsinzet: enkele uren per kwartaal

Inlichtingen: Voorzitter bestuur  Gerrit Branderhorst  [email protected]

De Enterij (sporthal) in Limmen
In Limmen is er commotie over het beheer en de exploitatie van de Enterij. Jarenlang heeft de OLG (OndenemersGroepLimmen) dat gedaan. Het contract daarover liep rond de zomer af. Het verhaal gaat dat er geen overeenstemming kon worden bereikt. Hoe dan ook er is een andere beheerder (de exploitant van het zwembad De Witte Brug). Die heeft nu een contract voor 1 jaar om het beheer en onderhoud te doen. Een van de discussiepunten was de omvang en de kosten van renovatiewerkzaamheden.
Wel noodzakelijk of niet noodzakelijk?

Het lijkt erop dat de partij GDB daarover de wethouders Meijer (CKenG) en
Klijnstra(D66) formeel wil bevragen. (waarschijnlijk via een interpellatiedebat).

Het zou wijs zijn als de partijen elkaar niet via de krant toespreken maar middels een wijze mediator  met elkaar de juiste feiten delen.
Een sportaccommodatie voor Limmen is een lokale voorziening die van groot
belang is voor de dorpsgemeenschap.

Dan moet je toch zakelijk over je eigen schaduw heen kunnen stappen.
Kom op mannen!

De randweg om de oost bij Castricum
Het probleem van de spoorwegovergang heeft een ieder via de krant kunnen volgen.
Een van de varianten die op basis van betaalbaarheid over bleef was een oostelijke randweg om Castricum heen. Het college heeft inmiddels gesteld dat alle kosten door Pro Rail gedragen zouden moeten worden.
Pro Rail heeft nu gezegd eerst nadere studies te willen doen m.b.t. sluitingsduur van de bomen.
Het college heeft aangegeven daarop te willen wachten alvorens met verdere plannen te komen.
Na alle studies zet het college de zaak nu tijdelijk in de ijskast.

Het CDA-bestuur  heeft hierover gesproken en aangegeven dat zij nu al wil uitspreken dat een randweg niet wordt gewenst.  De lokale verkeersproblematiek wordt daarmee alleen maar verschoven. Bovendien is er de afgelopen jaren niet voor niets meegewerkt aan natuur, ruimte en
recreatiefietspaden. Het Hendriksveld is het ommetje voor Castricummers geworden.

Verkiezingsprogramma 2014-2018
En klein groepje van CDA-leden, bestuursleden en een afgevaardigde uit de fractie hebben een 1 opzet met speerpunten gemaakt.
Deze 1ste  opzet is besproken met bestuur en fractie.
Over  enige tijd wil het bestuur de gekozen speerpunten met de leden bespreken.
De vijf speerpunten zijn:
1) Vitaliteit in de kernen wordt bepaald door mensen; geef hen ruimte en vertrouwen.
2) Wonen in de kernen, we vergrijzen; seniorenwoningen  in de middengroep zijn nodig.
3) Financiën, de schulden in Castricum zijn te hoog geworden; die moeten afgebouwd.
4) Economie in Castricum is strand, toerisme, recreatie, onderwijs, zorg;  die sectoren ruimte geven.
5) Energiebeleid  (op lokaal niveau) invullen met meer zonne-energie, meedoen in windprojecten; in de komende jaren veel meer hier aan werken, dat is goed voor de portemonnee van de burgers en het klimaat.
Er wordt nu een notitie voor bereid.  U hoort er spoedig meer over.

We zijn op zoek naar:

Bestuurslid (m / v)
De werkzaamheden binnen het bestuur zijn goed geregeld; vernieuwing met
nieuwe mensen is met het oog op de toekomst nodig.
Jong zijn is prima en ook zestigers verwelkomen we graag.
Tijdsinzet: max. 2-4 uur per maand

Inlichtingen: Voorzitter bestuur  Gerrit Branderhorst  [email protected]