17 mei 2013

CDA Castricum zegt nee tegen tunnel en randweg.

De spoorpassage bij de Beverwijkerstraatweg is een knelpunt voor de verkeersafwikkeling. Het college, waar het CDA-Castricum deel van uit maakt, heeft dit probleem in de afgelopen periode onderzocht en oplossingen aangedragen. Met name de langdurige sluiting van de spoorbomen, zoals door Pro Rail, uitgerekend speelde hierbij een rol.

De kosten voor de mogelijke oplossingen: vele tientallen miljoenen euro's.

In het najaar van 2012 heeft CDA-Castricum al in een openbare verklaring aangegeven dat zij mordicus tegen de aanleg van een  oostelijke randweg is.  De aantasting van de waarde van het groene buitengebied en de extra lokale verkeersbewegingen gaven  voor het CDA de doorslag.

Inmiddels wordt steeds duidelijker dat de berekeningen van Pro Rail mbt het gesloten zijn van de spoorbomen omstreden dan wel discutabel zijn. De situatie zou veel minder problematisch zijn.

Ontwikkelingen die van invloed zijn op de verkeersintensiteit , zoals demografische ontwikkelingen, digitaal werken, zijn onvoldoende mee genomen. Technische oplossingen door Pro-rail zelf zouden onvoldoende zijn door gerekend. Kortom het probleem is veel mider dan gedacht.

Daarom zegt CDA-Castricum na het nee tegen een randweg nu ook nee tegen een peperdure tunnel.

Er zijn zeker knelpunten. Denk aan de spaghetti-situatie aan de kant van de Dorpsstraat en de Stationsweg voor auto's. Denk verder aan de fietsers en voetgangers. Voor de laatste groepen is wachten  (soms met regen) niet  fijn.

Vanuit de gelederen van het CDA is deze problematiek onderkend en zijn suggesties voor een oplossing, al weken geleden aangereikt aan ambtenaren en het college.

Het was daarbij plezierig te weten dat wethouder Meijer heeft toegezegd deze suggesties nader te gaan bestuderen.

CDA Castricum heeft al eerder gepleit voor een tunneltje voor fietsers en voetgangers onderdoor het station (najaar 2012). Een oplossing zoals in Uitgeest al is aangebracht.

Voor de afwikkeling van het verkeer op de kruising Dorpstraat/Stationsweg zijn relatief eenvoudig uit te voeren suggesties aangereikt.

Kortom, naar de mening van het CDA-Castricum is het probleem te veel opgeblazen en zijn de kleinere problemen met veel minder geld prima op te lossen. Daarom zegt CDA-Castricum klip en klaar:  “nee tegen tunnel en randweg”.

cda-fractie en bestuur.