09 mei 2014

Coalitieaccoord veel woorden; beloftes niet waar gemaakt.

Het enig meetbare is de manier waarop met de cijfers van de financiën wordt omgegaan. Hierin zien wel lichtpuntjes.

De vele gedane verkiezingsbeloftes zijn in dit proza met een brei van mooie woorden verdwenen of zijn zo rekbaar geworden als elastiek.

Vz het CDA wil graag een aantal opmerkingen maken over de inhoud van het coalitieakkoord:

1) De laatste jaren is hard gewerkt aan het op orde krijgen van de bestemmingsplannen. Door die bestemmingsplannen weet iedereen in Castricum  waar hij of zij aan toe is.
Het coalitieakkoord gaat er nu van uit, zo lezen wij, dat met de  bestemmingsplannen flexibel en creatief moet worden omgegaan.
Naar onze mening worden de rechten voor degene die het betreft onderuit gehaald? Flexibel en creatief gaat staan voor een handelwijze die zal leiden tot onnodige en dure werkgelegenheid voor in te huren juristen?

2) het zwembad, "we behouden een overdekt zwembad" Tijdens de verkiezingen neergezet als een belofte, wat lezen we nu: "we onderzoeken de  mogelijkheden om een overdekte zwemvoorziening in de gemeente te  behouden". Dat is toch heel wat anders.

3) Het plan Landal blijft ons verbazen. De buurman PWN weet van niks en
heeft evenals de provincie stevig uitgehaald tegen het plan. Over  eventuele alternatieve locaties wordt in het akkoord met nog geen woord gesproken.

4) Het college gaat weer onderzoek doen naar de verkeerssituatie en verkeersknelpunten in Castricum.
Vz Er liggen al heel wat studies in de kast. Het zou goedkoper en wijzer zijn als daar eerst eens naar wordt gekeken, maar nee hoor: er moet weer een kostbaar onderzoek gedaan worden, zo kunnen we lezen.

5) Er wordt heel kort iets geschreven over de bibliotheek, het wordt een belangrijke voorziening genoemd. Is onze conclusie juist dat de subsidie voor de bibliotheek in relatie tot
nieuwe kunstgrasvelden niet meer ter discussie staat? Hierover zijn we positief gestemd.

6) Het akkoord is nogal mistig over Geesterduin. In december 2013 heeft een meerderheid van de raad in haar wijsheid een besluit genomen om heel veel meters uitbreiding toe te staan. Een veel te grote uitbreiding volgens het bestuur van Geesterduin. Wellicht ziet de nieuwe coalitie de onmissie van het genomen besluit in en wil zij dit bijstellen.

7) Voorzitter: Dramatisch en teleurstellend vinden wij het hoofdstuk over
Duurzaamheid. Er wordt geen enkele ambitie in uitgesproken!  Schande.

8)  De gemeente Castricum, profileert zich als een toeristische gemeente; hoe meer toeristen hoe beter, en nu, zo lezen wij gaat de nieuwe coalitie de toeristenbelasting verhogen om het dan weer in de sector te investeren.
Vz. Campings, groot en klein, worden op deze manier de tollenaars voor de gemeente. Te idioot voor woorden.

Tenslotte, voorzitter zijn er gelukkig ook enkele positieve zaken te  noemen.

De continuïteit van de combinatiefunctionarissen

De verdere digitalisering
De erkenning dat er verhuurbare ruimte is in het gemeentehuis.
De aandacht voor de drie grote decentralisaties.

Vz de vaagheid van het akkoord biedt kansen voor de oppositie, op een aantal punten zullen wij bij de voorjaarsnota zeker terugkomen.

Voor dit moment nemen wij kennis van het collegeakkoord 2014-2018, het CDA  zal zich
constructief/kritisch opstellen en ruimte afdwingen voor een eigen inbreng.

Wij wensen het nieuwe college veel succes.

Fractie CDA Castricum