08 februari 2011

Discussie avond: Bouw en investeer in Noordwest Holland en niet in het IJmeer.

Maandagavond 7 februari organiseerde het CDA Noord-Kennemerland in Castricum een debat over de toekomst van Noordwest Holland. Aan het debat namen deel Jaap Bond (lijsttrekker CDA Provinciale Staten); Thijs Pennink (directeur Kamer van Koophandel Noordwest Holland); Simon Binnendijk (wethouder Heerhugowaard). Gespreksleider was Gerrit Branderhorst (voorzitter CDA Castricum).

Centraal punt was het pleidooi om in Noordwest Holland te zorgen voor woningbouw en voldoende werknemers voor de aanwezige bedrijven met behoud van de groene kwaliteit van het gebied. De miljarden die nodig zijn om verder te bouwen in het IJmeer ( 5 miljard euro voor 60.000 woningen) leveren bij het inzetten in Noordwest Holland veel meer op.

Het thema voor de avond was de invloed van de vergrijzing op de regio.
De inleiders constateerden dat er in deze regio een goed openbaar vervoer is dat eenvoudig op een hogere kwaliteit kan worden gebracht. Er zijn kwalitatief hoogwaardige bedrijven die nu al moeite hebben om kwalitatief goed personeel te vinden. De vergrijzing is er en zal doorgaan. Het is een gebied waar het woonklimaat goed is, er zijn veel recreatiemogelijkheden (o.a. de kusten ). Jaap Bond (CDA) gaf aan dat wat hem betreft de provincie een actievere regierol moet nemen in het behouden en waar mogelijk ontwikkelen van dit gebied. Aan een ontwikkeling waar echt behoefte aan is. Hij hield een pleidooi om de uitvoering van de miljarden kostende ontwikkeling van het IJmeer (voor 60.000 woningen) te stoppen. Voor minder geld krijg je in deze regio meer waar voor je geld. Anders gezegd: Leg die opdracht voor wonen, werken en recreëren neer in dit deel van Noord-Holland. Dat vraagt om samenwerking en afstemming met Rijk, Amsterdam en de provincie Flevoland.
Voor dit pleidooi kreeg hij op basis van diverse argumenten steun van de beide andere inleiders. Daar moeten we er nog wel een gezamenlijk plan van maken met goede uitgangspunten en garanties voor de schoonheid van het gebied, was de konstatering.

Tijdens het debat met de zaal kwamen er diverse punten op tafel. Zoals de wens om de aandacht voor de natuur tot normale proporties terug te brengen. De regelgeving zou op dat punt moeten worden verbeterd. Bedrijven vragen om een goede huisvestingsomgeving, groene ruimte, scholen en een goed cultuuraanbod. In potentie is er veel. Er moet door de overheid en het bedrijfsleven actiever worden samen gewerkt. Niet alleen lokaal maar juist regionaal. De rode contouren waar buiten je niet mag bouwen zijn te knellend.
De intensivering van het openbaar vervoer vraagt om meer ongelijkvloerse kruisingen, bijvoorbeeld in Castricum. Kijk bij het nadenken en het kiezen vooral na hoe de situatie zou kunnen zijn op wat langere termijn , bijvoorbeeld de periode na 2020.

Gerrit Branderhorst - voorzitter CDA Castricum
Hans Huis in 't Veld - secretaris CDA Castricum