13 november 2021

Voldoende bewegen

Fijn bewegen in onze speeltuintjes.

We willen er graag alles aan doen om iedereen die kansen te geven om aan voldoende beweging te komen. We doen dat omdat we bewegen (sporten) leuk vinden. De noodzaak om de effecten van te weinig bewegen te keren, zijn immer actueel. Bij de huidige generatie kinderen staan basale motorische vaardigheden onder druk. Om daar wat tegen te doen, geldt in de gemeente Castricum onder andere het speelruimtebeleidsplan. Een gedateerd plan (uit 2015) en nota bene geschreven op het inkrimpen van het aantal speelplekken in onze gemeente. Voor ons staat dit haaks op wat er nu eigenlijk nodig is. Juist speelplaatsen stimuleren bewegen. Met een motie bij de begroting 2022 vragen we dan ook om een herijking van ons speelruimtebeleidsplan. We roepen het college op om in voorbereiding daarop extra aandacht te hebben voor onder andere het vergroten van beweegintensiteit en de toegankelijk van speelplaatsen voor kinderen met een beperking. We zien ook momentum om ons speelruimtebeleidsplan uit te werken naar een beweegplan voor niet alleen jong, maar dan ook oud en alles daar tussenin.

Het doet ons deugd om direct na het indienen van de motie onderdeel te worden van een campagne vanuit de gemeente waaruit blijkt dat bij het onderhouden van onze speelplaatsen al behoorlijk in lijn van de motie wordt gewerkt. Op de gemeentelijke krantenpagina wordt melding gemaakt van een nieuwe speelplaats Het Achtkant in Limmen. Op de Koningin Wilhelminalaan in Castricum is een aangepast schommelzitje voor kinderen met een beperking gerealiseerd (zie foto). Klasse! Voor een  nipte meerderheid in de raad is dit nieuws voor nu voldoende. In deze raadsperiode komen we dan helaas niet meer over ons speelruimtebeleid te spreken.

Sport en bewegen blijft een echt CDA onderwerp. In het komende verkiezingsprogramma is het verder stimuleren ervan een van onze speerpunten. Met prominent aandacht voor de rol die onze verenigingen hierbij spelen, het verder benutten van bewegen in de openbare ruimte met dan speelplaatsen, maar ook fitness routes en beweegpleinen, et cetera. Wordt dus vervolgd.

Namens de CDA fractie,

Martijn van Leeuwen