21 juni 2012

Nieuwsbrief juni 2012

Akersloot, Bakkum, Castricum, Limmen & de Woude juni 2012


Bericht van de voorzitter
Sinds de vorige nieuwsbrief is er veel gebeurd aan de CDA-tafel.
Er is een lijsttrekker, er is een verkiezingsprogramma en er is een kandidatenlijst voor de verkiezingen in september a.s.
Ik denk dat het hard werken is geweest op het landelijk bureau.
Hoe dan ook de wensen die de ledenvergadering op 24 april formuleerde zijn ruim vervuld.
Een door de leden gekozen lijsttrekker met openbare debatten.
Het openbreken van zogenaamd “heilige” standpunten.
Wat mij betreft complimenten voor het geleverde werk.
Maar is wat er in staat nu een echte doorbraak, een nieuwe geest?
Ik denk dat enige bescheidenheid nodig is. Het programma is evenwichtig, ongetwijfeld.
Het bevat waarden die in de afgelopen jaren wel wat vergeten waren.
Het is denk ik nu meer de kunst om te laten zien dat er gedreven mensen zijn die dat willen uitvoeren. Integer, nuchter en bindend.
In de komende maanden wensen we Sybrand, Mona en alle anderen veel sprankelende energie en teamspirit toe. Met 100 % besef dat besturen er toe dient om de maatschappij te helpen in haar functioneren.
Op naar 12 september 2012.
Gerrit Branderhorst
(bestuursvoorzitter)


De financiën van de gemeente
Afgelopen maand werd de voorjaarsnota besproken in de gemeenteraad.
Twee punten viel de redactie op.
1. De financiële schuld van de gemeente is groot. Te groot. Leuk voor de banken
want die ontvangen rente. Slecht voor de begroting want er is steeds
minder vrijheid om het geld op nieuwe zaken in te zetten. Neem de
discussie over de spoortunnel. Stel dat Castricum daar 10
miljoen euro aan bij moet dragen. Dat gaat de gemeente
jaarlijks 1 miljoen euro extra kosten. Hoe moet dat worden
betaald ?
2. Dit jaar ziet de begroting er redelijk positief uit. Op lange termijn
zullen de landelijke bezuinigingen ons nog veel pijn bezorgen. Ook
Castricum ontkomt niet aan pijnlijke bezuinigingen. Het coalitie-
akkoord van dit college ligt redelijk op schema. Maar daarin waren de tegenvallers van “het nu” nog niet verwerkt. Is het doorkijkje niet te optimistisch?



Haalbaarheid regionale zwemvoorziening
Een zwembad in Castricum, met name voor een kern van ca 23.000 inwoners is dat nog betaalbaar?
Een regionaal zwembad, gezamenlijk met de gemeenten Bergen en Heiloo, is dat een redelijk alternatief?
De haalbaarheid van zo’n regionaal zwembad was het onderwerp van een onlangs gepresenteerd rapport. Duidelijk is dat de Witte Brug rond 2015 ingrijpend gerenoveerd moet worden. De investeringskosten daarvan zijn minimaal 2,5 miljoen euro.
De mogelijke lokatie voor een regionaal bad werd nog niet bekend gemaakt. Wel werd uit de becijferingen duidelijk dat het jaarlijkse exploitatietekort voor de gemeente minder zou zijn.
Inmiddels is gebleken dat de gemeente Bergen zal afhaken. Dat betekent dat een regionale oplossing alleen voor Heiloo en Castricum geldt.
Er zitten nadelen aan zo’n oplossing. Voor Castricum wordt de afstand naar zo’n regionaal bad groter. Volgens een recent gehouden peiling in het nieuwsblad van Castricum zou men er dan alleen nog naar toe gaan voor het zwemdiploma.
Daar staat tegenover dat als de gemeente Castricum alleen zou willen doorgaan met de Witte Brug na 2015 de tekorten met nog eens € 150.000,- toe nemen. (dit i.v.m. de renovatie).
Van ca 350.000,- naar iets meer dan € 500.000,-


De redactie van deze nieuwsbrief legt de volgende vraag aan u voor:
1) Bent u voor of tegen een regionaal zwembad?
2) Bent u voor of tegen het behoud van de Witte Brug.
3) Zo ja,op welke manier moet de gemeente de extra kosten
van € 150.000,- per jaar betalen?
Lasten verhogen? Of bezuinigen op……
Kiezen is prioriteiten stellen.


De redactie is benieuwd naar uw reactie.
Stuur deze naar de voorzitter van het bestuur: [email protected] 


Castricum klimaatneutraal
Onlangs werd in de raad gesproken over energie en klimaat.
Op de website van het CDA-Castricum kunt u lezen wat de fractie heeft ingebracht.
Een enkel citaat hieruit:
“De CDA-fractie vindt de aanpak van de wethouder een goede richting ingaan; echter wel erg voorzichtig en weinig ambitie uitstralend. Hoe dan ook, zinvolle acties, zodanig dat Castricum meer klimaatneutraal wordt, worden door CDA-Castricum ondersteund.
In 2008 heeft de CDA-fractie het initiatief genomen om dit onderwerp al op de raadsagenda te plaatsen. Het heeft helaas lang geduurd voordat de gemeente nu met het concrete beleid is gekomen. Gelukkig ligt er nu een actieplan.
Duidelijk is dat de particuliere woningbouw globaal 50 % van het energieverbruik uitmaakt.

Het betrekken van bewoners bij het halen van de doelstelling is keihard nodig. Daarom juicht de CDA-fractie de inzet en betrokkenheid van het burgerinitiatief CALORIE toe. Bij wijze van spreken elk dak zijn eigen panelen. Maak de burgers enthousiast. Het gaat geld opleveren en het bevordert de regionale werkgelegenheid.”


Nieuwe leden
Het bestuur kon onlangs drie nieuwe leden verwelkomen. Wij heten hen hartelijk welkom en zullen hen op de hoogte houden van het lokale gebeuren. Voor sommigen is de aandacht voor het Haagse primair, voor anderen juist het lokale.
Betrokkenheid bij de keuzes die er maatschappelijk gemaakt moeten worden blijkt de belangrijkste drijfveer. En daar is het bestuur blij mee.


De volgende nieuwsbrief
In september komt de volgende nieuwsbrief.
Voor nu een goede zomer, met zwaluwen die hoog in de lucht vliegen want dat is een teken van mooi weer.
Voor actuele informatie zie de website www.cda.nl/castricum
*******************************************
Omdat er nog ruimte was het volgende.
Op 24 april hadden we een CDA-ledenvergadering in Castricum. We spraken over de toekomst op landelijk niveau. En het rapport “kiezen en verbinden”.
Conform de afspraak heeft het bestuur naar “Den Haag” gereageerd.
Hieronder de belangrijkste stukjes uit die doorgestuurde reactie:
De afdeling Castricum van het CDA heeft zoals vele andere afdelingen gesproken over dit rapport en biedt u de volgende reacties aan.
 De basis ligt in het rapport “nieuwe woorden , nieuwe beelden. De noodzaak voor een ingrijpende verbouwing. De maatschappelijke noden van nu, en de uitdagingen van nu moeten worden besproken. In woorden, begrippen en een taal die de gewone burger begrijpt. Dat vergt van de CDA-bestuurders afdalen naar “het volk” . Zich verplaatsen in het denkraam van de gewone mens. “Mensentaal” en geen intellectuele slogans.
 De 8 uitdagingen worden herkent, maar tegelijk als niet nieuw bestempelt. Wat is hier nu het specifieke CDA-denken in? Of is het voor ouderen wel herkenbaar maar voor jongeren minder?
 Nummer 1; Identiteit , wat bindt het Nederlander zijn, dat vinden wij belangrijk. In de titel wordt in een adem het woord pluriformiteit gebruikt. Dat geeft onbalans in de bedoeling. Pluriform is een constatering. Het gewenste doel is een identiteit gebaseerd op gedeelde waarden.
Het is onsinziens: Pluriform en toch gedeelde identiteit.
 Nummer 2; Duurzame dynamiek; het eerste woord wordt goed toegelicht (is niet nieuw in onze ogen) . De toevoeging “dynamiek” wordt in de uitleg niet helder gemaakt………….etc

 Nummer 3; Europa. De historische noodzaak en mogelijkheden van Europa hadden best nog eens genoemd kunnen worden; Brussel is doorgeslagen in details, dat is het probleem. Dat moet veranderen. De federale samenwerking moet versterkt en terug gebracht tot de hoofdkaders.
 Nummer 4; Kennis maakt het verschil; Goed punt. Extra aandacht vragen wij voor de noodzaak van waardering van en aandacht voor voldoende vakmanschap op “ambachtsniveau” . De lager opgeleide burger moet ook plezier in het werk, in zijn werkprestatie kunnen hebben.
 Nummer 5; Waardevolle of houdbare gezondheidszorg. Dat wordt onzinziens het vraagstuk van de toekomst. Het woord houdbaar is onsinziens het meest essentieel. Waardevol is dan meer de basis voor de noodzakelijke ethische discussie over de waarde van het nog langer mensen “in leven houden”. Juist een CDA zou leading moeten zijn in die ethische discussie. De normale eindigheid van het leven moet centraler komen te staan in de discussie.
 Nummer 6; Maatwerk in solidariteit is qua uitleg goed; voor het snelle “oneliner” niveau lastig. Centraal staat: “de mensen moeten solide in een eigen schoenen en hun omgeving staan”. Pas als dat echt niet lukt dan is er een vangnet dat solidariteit heet.
 Nummer 7; Degelijke financiën. Voor velen een open deur; we zullen de boter van ons eigen hoofd moeten halen. Dat zal ook bij CDA-bestuurders soms tot een radicaal NEE moeten leiden als de kleine beurs van de burger en de middeninkomens weer eens onder druk staan. etc
 Nummer 8; een slagvaardige overheid; de maatschappij geeft aan waar de overheid voor nodig is; dat vraagt anders luisteren van bestuurders. Dat vraagt om je te verplaatsen in de gedachten en de gevoelens van de “gewone hardwerkende nederlander’
Conklusie:
Herkenbare uitdagingen, maar voor velen niet nieuw. Gezondheidszorg slurpt al de middelen op termijn op. Wil de samenleving veerkrachtig kunnen blijven dan zal de discussie over houdbare gezondheidszorg meer prioriteit moeten krijgen.
De gekozen woorden voor de 5 hervormingsbewegingen zijn op “burger”niveau moeilijk te vatten. Dat vraagt verwoording met nieuwe voor nu meer begrijpelijke woorden.
Gevraagd naar speerpunten in de verkiezingsprogrammaas.
 Discussie over een houdbare gezondheidszorg in een vitale steeds vernieuwende maatschappij.
 Ombuigen van europa als kans ipv betutteling. De horizon “geen oorlog meer” is verworden tot bureaucratische “bemoeizucht op detailniveau”
 Meer greep op de toegenomen “grootverdieners” in sectoren die de maatschappij dienen (van woningbouwvereniging tot veel verdiendende gezagsdragers).
 Keihard aanpakken van de “etters”in onze samenleving; het recht van het individu versus het recht van een veilige samenleving.
De vergadering gaf mee:
1) Wij willen als leden een keus kunnen maken voor een lijsttrekker en partijleider.
2) De partijleider moet bindend zijn. Hij/zij moet de houding en verwoording van wat is : “Radicaal in ’t Midden “ goed kunnen overdragen in het debat. Met woorden die de gewone mens begrijpen en raken.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.